söndag 9 december 2018

Månadsköp december 2018

Det har varit ganska svårt att hitta bolag som jag känner mig trygg att köpa aktier i.

Dels har jag en stor kategori cykliska bolag i portföljen som det inte är rätt läge att investera i. I denna kategori ingår bolag som: Alfa Laval, Altas Copco, Deere, Epiroc, NIBE.

Sedan har jag så klart ett helt gäng med investmentbolag som tyvärr känns ganska högt värderade. Visserligen är det god rabatt i flera av dem men då ska man ha i åtanke att flera av innehaven kanske är lite högt värderade och dessutom cykliska.
Hit hör: Industrivärden, Investor, Latour, Lundbergföretagen.

Sedan finns amerikanska konsumentbolag till P/E 20 som känns alldeles för dyrt. Visserligen helt ok och ganska pålitlig direktavkastning men jag väljer ändå att avvakta.
Bolagen är: Colgate, Diageo, J&J, McDonalds, Pepsi, Procter & Gamble, Unilever.

Visserligen finns det lite olika bolag kvar i portföljen men jag har ändå landat i att jag ska köpa akier i följande båda bolag:
Sampo och Orkla.

Skönt med lite annan valutaexponering än SEK och USD, Sampo är stabilt och lönsamt och kan komma att gynnas bra av stigande räntor samtidigt som Orkla erbjuder en stabil intjäning som kan delas ut till ägarna om bara ledningen håller sig borta från dåliga uppköp och andra äventyr.

Summan som ska investeras är ca 7 000 kr. Jag delar rakt av och köper för ca 3 500 i vardera bolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar