lördag 8 december 2018

Sänkt summa för månadsköp

Jag har nu under en tid köpt aktier för 10 000 kr i månaden vilket har fungerat bra. Det har stämt väl överens med hushållets inkomster, utgifter och övrigt sparande.

Nu har jag och min fru beslutat oss för att ändra upplägget på föräldraledigheten vilket medför lite minskade intäkter under en tid. Då vi inte vill minska vårat övriga sparande kommer vi därför att dra ner på investeringarna under en tid istället.

Redan nu under december månad kommer aktieköpen att omgående minskas till 5 000 kr. Pengarna från försäljningen av Clas Ohlson kommer dock att tillföras denna summa några månader fram över och därför kommer jag köpa aktier för 7 000 kr per månad under en tid.

Så klart är detta tråkigt ur ett investerarperspektiv då utvecklingen går snabbare med lite högre summa varje månad men samtidigt så bidrar beslutet med väldigt mycket glädje för oss som föräldrar istället. Jag får trösta mig med att ett sparande på 5 000 kr är långt mycket mer än vad andra har råd med, framför allt i samband med föräldraledighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar