onsdag 19 december 2018

Uppdaterad syn på H&M

Nu var det ett tag sedan jag skrev om H&M.

Den 31 januari kunde jag konstatera att jag sålt hela mitt innehav.

Den 28 mars gjorde jag någon form av försök till sammanfattning av mitt dyra äventyr i bolaget.

Sedan min försäljning på kursen 149 kr har aktiekursen faktiskt hunnit hela vägen upp till 171 kr den 10 oktober, alltså totalt 15 % upp. Fantastiskt glädjande för alla som stannade kvar i bolaget och börsen bjöd på ett bra tillfälle att göra en exit under lite mer ordnade och genomtänkta former.

Senaste veckan/veckorna har kursen fallit ganska dramastiskt från nivåer kring 170 kr ner till 139 som aktien handlas till just nu. Tyvärr en nedgång på 18 %, kännbart för så väl privatinvesterare som diverse fonder.

Den analys som jag och många med mig borde ha gjort för länge sedan är att titta på följande bild på Börsdata och ställa sig frågan: Är H&M värt P/E 18?


Det spelar ingen större roll hur bolagets omsättning ökar om bolaget inte klarar av att hålla marginalerna uppe. En stagnerad vinst eller rent av sjunkande vinst är inte bra för investerare eller aktieägare och motiverar ett P/E långt mindre än 18.

Visst, om tillväxten uteblir finns det ändå ett case där bolaget ställer om till att maximera sitt kassaflöde och kanske kan få upp marginalen något genom detta. Konkurrenterna satsar dock på tillväxt så lösningen blir bara kortsiktig för H&M som förlorar på sikt. Enda lösningen är så klart att fortsätta utvecklas och sträva efter tillväxt.

Så som läget ser ut med tullar och protektionism i samband med att konkurrenterna blir allt fler tror jag H&M kommer få ännu sämre marginaler framöver. Att tvingas stänga fler butiker framöver blir så klart oundvikligt och aktiverar kostnader samtidigt som man som investerare fylls av tvivel. Butikerna har varit H&Ms paradgren och det svider så klart att bevittna detta avvecklas.

Online kommer man inte kunna ha samma fina marginaler man historiskt haft. Man kommer heller inte lyckas få H&M till en stor och framgångsrik plattform som blir den naturliga utgångspunkten för konsumenterna. Amazon, Wish, Zalando och allt vad det heter har nog en bättre utgångspunkt för detta.

Man ska dock inte underskatta H&M, med en stark huvudägare och en mycket god soliditet kan bolaget slå hårt och uthålligt mot sina konkurrenter, framför allt i sämre tider när likviditetsbrist blir påtaglig för konkurrenter som saknar positivt kassaflöde. De senaste årens utveckling vittnar dock om att H&M tar tid på sig att förändras.

Jag är fortsatt negativ till att äga aktier i bolaget, jag äger inga aktier idag och har inga planer på att köpa aktier heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar