måndag 21 januari 2019

Det känns alldeles för bra nu

Precis som alltid är jag negativt inställd till framtidsutsikterna för svensk ekonomi.

I december kändes det rimligt att börsen vände neråt dels för att jag inte tycker att framtidsutsikterna ser bra ut och dels för att det är nyttigt för oerfarna investerare att få en väckarklocka om att börsen inte alltid går uppåt.

Sedan "botten" 27 december 2018 har nu OMXS30 vänt upp med 6,5 % vilket visserligen inte är något jätterally men det märkt ändå att investerare blivit positiva igen och att börsen åter "har blivit kul".

Nu blir det väldigt intressanta veckor framöver när många bolag kommer att lämna bokslut för 2018. Jag gissar att följande kommer att hända i boksluten:

  • De flesta bolag lämnar rapporter som är ungefär in line med förväntningarna.
  • Ett antal (Inte många, men ändå fler än ett fåtal) kommer att lämna usla rapporter och se sina aktiekursen klappa igenom helt på nedsidan.
  • Allt fler bolag kommer att utelämna överdrivet positiva framtidsutsikter. Kanske inte på så sätt att de är direkt negativa utan mer att de ser att affärerna rullar på som vanligt men utan påtaglig optimism.
  • Starka och positiva rapporter kommer att lysa med sin frånvaro (bortsett från ett fåtal undantag så klart).
Därefter får vi se, allt kan som vanligt inträffa, tullar, överbelåning, demonstrationer, miljökatastrofer osv. Allt kan både inträffa och utebli. Jag kommer mentalt stålsätta mig för att mycket negativt kan inträffa men ändå fortsätta investera regelbundet. Med den strategin kommer jag ta del av den tillväxt, det värdeskapande och den ekonomiska utveckling vi har samtidigt som jag inte tvingas till några oönskade åtgärder i händelse av sämre tider och börsfall.

Trots att jag försöker förbereda mig mentalt för nedgångar på börsen märker jag ändå att jag påverkas av de nedgångar som varit. Jag upplever att jag blir lite orolig osv men har hittills lyckats hålla mig till min lagda plan till 100 % och utan avbrott kunnat fortsätta investera.

Jag ska försöka hålla mig fortsatt skärpt och fortsätta både investera och blogga som vanligt. Det ska bli roligt att i framtiden kunna återgå till mina gamla inlägg på bloggen och utvärdera mitt resonemang och mitt agerande när man har facit i hand.

För att återkoppla till rubriken på detta inlägg tycker jag dock att börsen gått upp lite för mycket och lite för snabbt den senaste tiden. Alla risker som fanns för en månad sedan finns kvar, bara för att börsen nu gått upp lite har inte dessa risker försvunnit även om det är lätt att slappna av och bli trygg av att börsen går uppåt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar