söndag 6 januari 2019

Sammanfattning börsåret 2018

Vad har egentligen hänt i portföljen under det gångna året?

Bolag & Värde


I början av 2018 bestod portföljen av 26 bolag till ett värde av 354 000 kr. Sedan dess har portföljen utökats till 27 bolag, nu värda 426 000 kr. Totalt har fyra bolag tillkommit och tre bolag sålts (Clas Ohlson, H&M och ABB), portföljens storlek har under året ökats med 72 000 kr.

Nedan portföljens samlade utveckling sedan bloggens start 2015-01-01. Jag har sett både bättre och sämre prestationer bland investerare. Jag själv har haft tursam timing när jag köpt vissa aktier men jag har också gjort misstag genom att köpa framför allt H&M och Clas Ohlson till för hög värdering. Valutautvecklingen har påverkat portföljen mycket, på 4 år har dollarn stärkts med 12 % mot SEK och de senaste 12 månaderna har förstärkningen varit 8 %. Valutaeffekterna blir dock mindre över riktigt lång tid.

Jag önskar egentligen ha minst 5 års historik för att kunna göra någon vettig jämförelse mot index, helst upp emot 10 år men i och med att jag bara har haft min nuvarande portfölj i 4 år får det räcka för tillfället.

Å ena sidan vill jag inte jämföra mig med börsen då jag anser att jag gör "något eget" när jag bygger en utdelningsportfölj, samtidigt som jag måste bevaka huruvida en indexfond faktiskt är en bättre placering för mig. Än så länge tycker jag själv att jag får godkänt, kanske bör jag också fundera kring hur mycket sämre jag måste tillåta mig själv prestera jämfört med index innan jag säljer alla aktier och köper en fond istället? Tack och lov tycker jag mig inte se något behov av byte till fonder i dagsläget.


Om man istället endast ska se till det senaste året ser den grafen ut så här:


Slutsatsen är väl att min portfölj går långsammare så väl uppåt som nedåt, kort och gått en portfölj som går något lugnare än börsen. Stabil och trevlig (än så länge).

Aktieköp


Totalt har jag köpt aktier för 126 951 kr, något högre än år 2017 då jag köpte för 98 978 kr. Den huvudsakliga orsaken till detta är försäljningarna i ABB och H&M och Clas Ohlson som har återinvesterats.

Av dessa 126 951 kr kommer 42 936 kr från aktieförsäljningar, 11 296 från aktieutdelningar och 72 719 kr från insättningar. Jag har också sålt av samtliga amerikanska innehav från ISK och återköpt dessa i KF, detta är dock inte inkluderat i siffrorna då detta i praktiken endast innebar en flytt av aktier. Det är endast skattemässigt som detta räknas som försäljning och köp.

Totalt har jag betalat 513 kr i courtage, vilket motsvarar 0,404 % av det investerade kapitalet.

2017 var motsvarande siffror 325 kr i courtage som då motsvarade 0,328 % av det investerade kapitalet.

Rensat för den miss jag gjorde när jag flyttade värdepapper från ISK till KF blir istället courtaget 432 kr vilket motsvarar 0,340 % vilket är i nivå med 2017. Rensat från engångskostnader har alltså courtaget inte höjts nämnvärt jämfört med tidigare år.

Omräknat till någon form av förvaltningsavgift baserat på att portföljen i snitt varit värd ca 390 000 kr motsvarar courtaget (513 kr) 0,13 %, fortfarande en riktigt billig fond!

I och med att aktierna och portföljen är ett av mina största intressen ser jag inte 513 kr i courtage som något direkt problem. I år har jag dock har lite fler transaktioner än vad som kanske varit motiverat med tanke på försäljningar, flytt av värdepapper osv.

På tal om transaktioner, aktieköpen jag har gjort under året uppgår till 31 stycken. Mycket lägre än de 60 köpen år 2017 och 78 köpen 2016.

Utdelningar

Totalt har jag erhållit 12 067 kr i utdelning under året, en ökning med 24 % från föregående år.

Utdelningarna har erhållits från bolagen enligt följande (föregående års summa inom parentes):
  • Skanska 1 551 kr (289 kr)
  • Realty Income 1 400 kr (839 kr)
  • Investor 1 144 kr (946 kr)
  • Sampo 912 kr (650 kr)
  • Clas Ohlson 694 kr (319 kr)
  • Industrivärden 682 kr (651 kr)
  • Orkla 558 kr (781 kr)
  • Kopparbergs 519 kr (319 kr)
  • P&G 428 kr (210 kr)
  • Husqvarna 425 kr (0 kr)
  • Deere 379 kr (346 kr)
  • J&J 340 kr (310 kr)
  • Unilever 318 kr (242 kr)
  • PepsiCo 305 kr (188 kr)
  • Deageo 274 kr (210 kr)
  • McDonalds 257 kr (180 kr)
  • Latour 243 kr (216 kr)
  • ABB 233 kr (198 kr)
  • Novo Nordisk 217 kr (194 kr)
  • Lundbergföretagen 180 kr (168 kr)
  • Alfa Laval 179 kr (179 kr)
  • Colgate 174 kr (142 kr)
  • Nibe 169 kr (141 kr)
  • AtlasCopco 168 kr (163 kr)
  • Fenix Outdoor 160 kr (128 kr)
  • Wallenstam 158 kr (128 kr)
  • H&M 0 kr (1 477 kr)
Årets utdelningar redovisas i bilden nedan, jag vill också vara tydlig med att jag redigerat bort de utdelningar från grafen som erhållits innan bloggens start 2015-01-01. Utvecklingen har absolut gått åt rätt håll, jag fyller sakta men säkert på med fler aktier i utdelande bolag samtidigt som utdelningarna sakta men säkert höjs. Det som ska bli intressant att se är hur nästa lågkonjunktur påverkar mina utdelningar, om det blir några sänkningar och hur återhämtningen i sådana fall kommer att se ut. Utvecklingen för år 2018 har varit stark sett till att jag avyttrat så H&M vilket bidrog med väldigt mycket utdelning år 2017.


Försäljningar


Under året har totalt tre försäljningar genomförts. I inläggen som jag länkar till nedan motiveras varje försäljning:

Försäljning av H&M

Försäljning av ABB

Försäljning av Clas Ohlson

Sammanfattningsvis kan man väl säga att H&M och Clas Ohlson var usla investeringar och att försäljningen av ABB mer handlade om en renodling av portföljen och att exponeringen via Investor är tillräcklig för tillfället.

Börstankar och bloggande

För en gångs skull tycker jag att börsen är ganska rimligt värderad, nuvarande nivåer känns inte ansträngda men heller inte superbilliga. Det finns både billiga och dyra bolag på börsen. Marknaden överraskas fortfarande positivt men till skillnad från tidigare överraskas börsen nu också negativt. Detta medför en börs som är mer i balans och mer sansad.

Signalerna (bruset) kommer nu in allt spretigare, allt från inköpschefer, bopriser, tillväxt, jobbskapande osv pekar hela tiden åt olika håll. Inte för att det spelar mig någon roll alls, jag hoppas kunna fortsätta att köpa aktier helt mekaniskt genom så väl hög- som lågkonjunktur.

Bloggen fortsätter att fylla en stor funktion för mig. Om jag inte hade bloggat hade jag fört motsvarande anteckningar privat men jag upplever att jag tvingas tänka till en extra gång innan jag publicerar något på bloggen. Jag upplever ännu inga nackdelar eller problem med att blogga, jag har inte haft några som helst problem med att inse att vissa delar av strategier varit felaktiga och jag har snabbt kunnat göra justeringar (sälja aktier) när jag insett mig ha fel.

Sammanfattning


Jag är mycket nöjd med hur portföljen har utvecklats under året. Visst finns det frågetecken och farhågor kring kommande lågkonjunkturer och börsfall. Visst är jag sådan som person, men jag tror också att dessa tankar kommer mer naturligt i takt med att storleken på aktieportföljen växer, min portfölj närmar sig en nettoårslön i storlek och helt plötsligt påverkar börsens svängningar min ekonomi påtagligt. Jag är inte van vid detta och behöver hitta ett bra sätt att styra dessa känslor på, något som bloggen hittills varit ett bra verktyg för.

I och med detta så lägger jag börsåret 2018 bakom mig och ser fram emot 2019 med kommande upp- och nergångar på börsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar