torsdag 10 januari 2019

Mål 2019

Jag har utgått från de mål jag satte upp för år 2018 och utgått från dessa nu inför kommande året 2019. Målen för 2019 är följande:
  • Att bara köpa aktier i bolag där jag känner mig som en långsiktig ägare.
  • Att bara köpa aktier i bolag som delar ut pengar.
  • Att bara köpa aktier i bolag som redovisar regelbunden vinst.
  • Att köpa aktier direkt i börsnoterade bolag (alltså inte köpa fonder)
  • Att avsätta 5 000 kronor varje månad och köpa aktier för dessa.
  • Att sträva efter att inget enskilt bolag ska utgöra mer än 10 % av portföljen.
  • Att återinvestera 100 % av alla erhållna utdelningar.
  • Jag kommer inte att sätta något mål för hur stora utdelningar jag som minst ska erhålla under 2019, i och med att mitt långsiktiga mål är att köpa aktier i bolag med hållbar och långsiktig utdelning och inte att köpa för en kortsiktigt hög utdelning.
Självförsörjandegrad
Jag har aldrig klarat av att göra en bra prognos eller att sätta realistiska mål för just detta. Jag kommer därför inte att sätta upp något mål detta år men jag kommer att försöka mig på en prognos istället.

Målet för 2017 var att öka från 1,84 % till 3,84 %, något som misslyckades totalt och jag nådde istället endast till ca 2,14 %, vilket motsvarar att utdelningarna täcker 8 dagars kostnader...

Målet för 2018 var att öka från 2,14 % till 4,4 %, något om även detta misslyckades helt och hållet då jag landade på 3,42 %.

För 2019 bedömer jag hushållets totala utgifter uppgå till ca 32 000 kr per månad vilket ger 384 000 kr på helåret. Jag har planerat att köpa aktier för 5 000 kr per månad och återinvestera all utdelning (ca 13 500 kr) och direktavkastningen kan förväntas vara ca 3 %. Dessutom gissar jag på att portföljens generella utdelningshöjning blir 5 % under året. Detta resulterar i att rullande 12 månaders utdelning vid årets slut hamnar på 16 300 kr vilket ger en självförsörjandegrad på 4,25 %. Alltså inte ens lika hög som jag hade som mål för 2018 men tack och lov över målet för år 2017.

Nu kommer jag inte att ha detta som ett faktiskt mål, det finns andra mål som är viktigare att uppfylla än att jaga direktavkastning, men det är ändå ett långsiktigt mål att portföljen ska kunna försörja mig helt eller delvis. 4,25 % motsvarar hushållets kostnader i 15 dagar, alltså lite drygt 2 veckor.

Portföljuppbyggnad

Jag är ganska nöjd med min portfölj så som den ser ut just nu, även om det finns bolag som jag på sikt önskar kunna få med i portföljen. Det finns inga planerade nykomlingar till portföljen, men heller inte planerade avyttringar. Jag avser fortsätta öka i befintliga innehav, inget sådant bör på sikt vara mindre än 10 000 kr. Kanske tar jag in ett eller två nya bolag i portföljen under 2018 och kanske säljer jag något. Inga sådana aktiviteter är dock inplanerade i dagsläget. Genom månatliga uppföljningar ska jag bevaka att inget enskilt bolag, bransch eller sektor utgör för stor del i portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar