onsdag 9 januari 2019

Uppföljning mål 2018

Uppföljning mål 2018

Nedan har jag samlat de olika mål som jag haft under året samt göra en uppföljning av hur bra jag har efterlevt dem.

Att bara köpa aktier i bolag där jag känner mig som en långsiktig ägare.

Detta mål är  svårt att mäta och följa upp på ett konkret och objektivt sätt. Känslan av långsiktighet och trygghet finns i alla bolagen jag är delägare i med några undantag.

  • Epiroc - Bolaget knoppades av från Atlas Copco och jag vet inte ens exakt vad bolaget gör mer än att det har med gruvmaskiner att göra. Jag vet inte hur bolaget står sig finansiellt, utdelningsmässigt, utvecklingskostnader mm. Jag fick bolaget i knät och avvaktar tills det finns mer historik och tittar närmare på bolaget då.
  • Catena Media - Bolaget delar inte ut pengar och är ökänt på börsen sedan storägaren sålde mm. Tillväxten är dock imponerande och jag har beaktat riskerna med detta bolag, om jag finner några tvivel eller misstankar om oegentligheter kommer jag snabbt sälja bolaget och kan därmed inte betrakta mig som en långsiktig ägare.
  • Evolution Gaming. Jag är visserligen trygg i bolaget som tjänar bra med pengar och delar ut en del av vinsten samtidigt som omsättning och vinst växer så det knakar. Jag hänger med så länge den goda utvecklingen håller i sig, men är inte beredd att vara ägare om problem uppstår, då säljer jag av direkt.

Att bara köpa aktier i bolag som delar ut pengar.


Ja, bortsett från Catena Media där jag medvetet gjort ett avsteg.

Att bara köpa aktier i bolag som redovisar regelbunden vinst.


Ja, inga undantag alls från denna grundläggande regel.

Att köpa aktier direkt i börsnoterade bolag (alltså inte köpa fonder)


Jag har bara köpt aktier under 2018.

Att avsätta 5 000 kronor till köp av aktier varje månad under första halvåret.


Ja, utan problem. Totalt investerade jag 39 000 kr istället för planerade 36 000 kr under första halvåret.

Att avsätta i snitt minst 7 500 kr till köp av aktier varje månad under sista halvåret.


Japp, även detta klarades av med råge. Totalt avsatte jag 52 000 kr istället för planerade 45 000 kr.

Att sträva efter att inget enskilt bolag ska utgöra mer än 10 % av portföljen.


Detta har jag både strävat efter och klarat av! Största bolaget i portföljen är Investor som utgör 8,7 % i skrivande stund.

Att återinvestera 100 % av alla erhållna utdelningar.


Ja, alla utdelningar har gått åt till att köpa fler aktier. Inte nödvändigtvis i samma bolag som utdelningen erhölls ifrån, men de har investerats i någon av portföljens bolag.


Självförsörjandegrad

Efter en rejäl flopp föregående år hoppas jag på nya möjligheter att bygga upp en bättre självförsörjandegrad under 2018 än vad jag lyckades med under 2017.

Målet för 2017 var att öka från 1,84 % till 3,84 %, något som misslyckades totalt och jag nådde istället endast till ca 2,14 %, vilket motsvarar att utdelningarna täcker 8 dagars kostnader...

För 2018 kommer mina kostnader sänkas (från onormalt höga nivåer till nivåer strax över "normalt") samtidigt som jag fortsatt kommer att köpa fler aktier, och dessutom hoppas på utdelningshöjningar generellt i portföljen. Mitt mål blir att nå en självförsörjandegrad på över 4,4 %. En sådan nivå motsvarar att utdelningarna täcker mina kostnader i 16 dagar.

"Tyvärr" har vi lite planer för 2018 som medför lite ökade kostnader (planerna är något jag verkligen ser fram emot och som kommer göra mig väldigt glad, så ordet "tyvärr" syftar endast på den negativa effekten på just självförsörjandegraden, ska läsas lite med glimten i ögat).

Uppföljning: Aj aj då, här ger jag mig själv totalt underkänt. Jag underskattar alltid två faktorer när jag gör prognoser likt dessa:

  1. Jag underskattar vilka kostnader jag kommer att ha under året.
  2. Jag tenderar sälja bolag med väldigt hög direktavkastning (H&M och Clas Ohlson).
Dessa två faktorer har sänkt min självförsörjandegrad rejält. Målet för 2017 var 3,84 % och målet för 2018 var 4,4 %. Med facit i hand har jag endast uppnått 3,42 % och har fortfarande inte uppnått målet för år 2017, än mindre målet för 2018.

Portföljuppbyggnad


Jag är ganska nöjd med min portfölj så som den ser ut just nu, även om det finns bolag som jag på sikt önskar kunna få med i portföljen. Det finns inga planerade nykomlingar till portföljen, men heller inte planerade avyttringar. Jag avser fortsätta öka i befintliga innehav, inget sådant bör vara mindre än 10 000 kr. Kanske tar jag in ett eller två nya bolag i portföljen under 2018. Genom månatliga uppföljningar ska jag bevaka att inget enskilt bolag, bransch eller sektor utgör för stor del i portföljen.

Uppföljning: Jag är fortfarande nöjd med portföljen! Nu är jag nog ännu mer nöjd med portföljen med tanke på att jag gjort förändringar under året som jag tycker gjort portföljen bättre och starkare. Framför allt är jag nöjd med försäljningen av H&M men också av Clas Ohlson.

Jag har visserligen inte sett till att samtliga bolag överstiger 10 000 kr ännu, jag tycker nämligen inte att rätt läge infunnit sig i de minsta bolagen ännu. Målen sätts visserligen på 12 månaders sikt men är i själva verket mer långsiktiga. Jag måste dock ha en rutin för att följa upp målen regelbundet så att jag inte helt tappar bort min strategi, detta är orsaken till att jag inte uppfyller samtliga mål.

Slutsats


På det stora hela är jag nöjd med hur året har utvecklat sig. Jag har följt de mål som jag satt upp i den omfattning som är rimlig och avsedd. Målen är inte satta för att följa slaviskt utan mer som ett ramverk där jag ska fundera och vara medveten över de eventuella avsteg som görs. Ett bra exempel på detta är köpet av Catena Media som inte uppfyllde samtliga krav för att få komma in i portföljen men som jag ändå ville ta in. Målen fyller en viktig funktion för mig och jag kommer att sätta upp mål även för börsåret 2019 (mål som nog kommer se snarlika ut de jag satte upp för 2018).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar