söndag 24 februari 2019

Månadsköp mars 2019

Äntligen dags att köpa fler aktier.

Förra månaden föll valet på att ta in ett nytt portföljbolag, Proact IT. Jag avser följa upp det köpet och köpa ännu fler aktier i Proact IT, men jag kommer sprida ut dessa köp under året, så det blir inga fler aktier i Proact IT nu i mars.

Jag hade också tänkt hinna gå igenom Duni som investering, de har ju släppt sitt bokslut för inte så länge sedan. Detta har jag dock inte hunnit med, så jag kommer istället fylla på med fler aktier i något befintligt innehav.

Efter att ha funderat lite och vägt olika alternativ mot varandra föll slutligen valet på Industrivärden. Senast jag köpte aktier i Industrivärden var juni 2018 och december 2016. Industrivärden är definitivt ett kärninnehav i portföljen, som idag utgör 5,7 % av portföljen och därmed är mitt femte största innehav. Värt att notera är dock att Skanska och Lundbergföretagen utgör 6,9 respektive 3,6 % av portföljen, två bolag som är tätt knutna till Industrivärden. Påverkas ett av dessa bolag påverkas även övriga två. Trion av bolag utgör tillsammans 16,2 % i min portfölj.

Orsakerna till att valet faller på Industrivärden är flera. Dels är belåningen i Industrivärden nu nere på betryggande låga nivåer, skuldsättningsgraden uppgår till 7 % och soliditeten till 91 %. Här finns utrymme för att så väl stötta de egna innehaven vid kris som nya investeringar. Bolaget står nu riktigt stabilt och är väl rustade för alla eventualiteter. Fredrik Lundberg styr dessutom bolaget med järnhand och jag gissar att han gjort mycket klart för samtliga innehavsbolag att de ska hålla risken nere genom att inte göra för stora utdelningar eller för optimistiska investeringar etc. Det känns också som att Fredrik och bolagets VD Helena Stjernholm kommer bra överens.

En annan orsak är de insiderköp som skett i Industrivärden senaste året/tiden:

  • December -17 Lundbergföretagen köper aktier för 200 MLN KR.
  • Maj -18 SHB-stiftelse köper aktier för 200 MLN KR.
  • Maj -18 Fredrik Lundberg köper aktier för 200 MLN kr.
  • December -18 Pär Boman (Styrelseledamot) köper aktier för 1,6 MLN KR.
  • December -18 VD Helena Stjernholm köper aktier för 0,5 MLN KR.
Utöver dessa insiderköp har så väl bolagets ledning som styrelse ganska tunga innehav i bolaget, riktigt bra att de visar att de tror på bolaget och att alla "sitter i samma båt". (Till skillnad från Ratos när jag sålde mina aktier där, så var det knappt några egna innehav alls i bolagets ledning).

Substansvärdet den 31 december var 196 kr per aktie och aktien handlas idag till 193 kr per aktie. Enligt sidan ibindex.se är ett mer uppdaterat substansvärde 215 kr per aktie och ett beräknat substansvärde 232 kr per aktie. Båda värdena innebär en rabatt.


Det blir ett sedvanligt månadsköp på 5 000 kr. Därutöver tillkommer 2 000 kr från min försäljning i Clas Ohlson + 102 kr från februari + 445 kr i erhållna utdelningar under februari.

Totalsumman för köp hamnar på 7 547 kr.
Efter detta kvarstår 3 600 kr från Clas Ohlson-likviderna.

Summan bör resultera i ett köp på ca 39 aktier vilket medför en utdelning på 224 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar