onsdag 22 maj 2019

Jag har sålt Fenix Outdoor

Fenix Outdoor är ett av de bolag som funnits med ganska länge i min portfölj. Jag har tjänat väl på denna investering i form av börsuppgång och erhållna utdelningar.




Problemen jag ser med bolaget är dock följande:

  • Exponering mot butiker och retail.
  • Produkterna från exempelvis fjällräven har övergått från slitstarka funktionella kläder till att bli trendigt mode.
  • Bolaget kan hamna mitt i ett handelskrig med sin tillverkning i Kina.
Vad gäller butiker och retail har jag tidigare avyttrat H&M och Clas Ohlson från portföljen. Det visade sig i dessa två fall att jag underskattade risken med denna typ av verksamhet. Till skillnad från dessa bolag utmärker sig Fenix Outdoor genom att ha riktigt starka egna varumärken vilket är en styrka och en fördel. Men butiksnätet (som byggs ut) är jag inte helt övertygad om kommer vara en solklar affär på några års sikt. Jag tror att exempelvis att naturkompaniets butiker i mångt och mycket lever på att välställda konsumenter tycker att utbudet i butikerna är moderiktigt att bära. Som funktionella plagg upplever i alla fall jag att märken så som Fjällräven har tappat i kvalité samtidigt som prislappen har rusat uppåt till löjliga nivåer.

När konjunkturen viker kommer Fenix känna av detta mycket tydligt, det är jag övertygad om.

Jag har som vanligt tagit hjälp av tjänsten Börsdata (bild nedan) för att snabbt få en överblick av bolagets värdering.

Siffrorna lockar tyvärr inte och idag togs beslutet att sälja.


Tack och hej Fenix Outdoor, hoppas att bolaget återkommer till portföljen i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar