onsdag 2 oktober 2019

Månadsrapport september 2019

Ytterligare en månad av börsåret är till ända och det har varit otroligt hög aktivitet i portföljen.

I början av september genomfördes mina planerade månadsköp helt enligt plan då jag köpte aktier i Proact, Duni och Kindred.

Sedan började med en total översyn av mina amerikanska innehav som slutade med att jag sålde av mina innehav i Colgate, McDonalds och Deere & Co samtidigt som jag halverade innehavet i P&G för att istället köpa in mig i Iron Mountain, Altria och General Mills och öka i befintligt innehav i PepsiCo.

Dessutom såldes slutligen aktierna i Catena Media efter en längre tids dålig prestation i kombination med en vinstvarning från en konkurrent. Jag tar en paus i Catena men bolaget är som alltid välkommet tillbaka i portföljen i framtiden. Pengarna från Catena återinvesterades i Proact och Duni.

Detta medförde att portföljens courtagekostnader ökade från normala 16 kr till 346 kr! Detta var dock affärer som var tvungna att genomföras, det är inte rimligt att äga aktier i McDonalds till P/E 27!

Dessutom har jag mottagit en del utdelningar i portföljen enligt följande:

  • J&J
  • Unilever
  • Realty Income
  • McDonalds
Totalt erhölls 409,71 kr i utdelning. Detta är första månaden för året som jag inte har högre utdelning än förra året, september 2018 erhöll jag 1056 kr i utdelning, skillnaden är att jag inte längre äger Clas Ohlson som då delade ut ca 700 kr till portföljen.

I övrigt sammanfattas portföljens utveckling av graferna nedan. Jag noterar särskilt hur portföljens direktavkastning tagit ett skutt uppåt och hur självförsörjandegraden ökat mycket kraftigt, från 4,9 % till 5,9 %. Nu täcker således portföljens utdelningar hushållets kostnader i 22 dagar!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar