tisdag 29 oktober 2019

Planering inför månadsköp november

Oj vilken raketfart uppåt börsen fick. Jag som hade gått och väntat på att det motsatta skulle ske i och med utrullningen av Q3-rapporter. Återigen lär man sig att aldrig ta något för givet utan bara helt iskallt fortsätta investera månad ut och månad in.

Inför november har jag satt av 5 000 kr från lönen för aktieköp och förväntas samtidigt få ca 1 600 kr i utdelning under november (från Wallenstam, Investor, Duni och Kindred) och det finns idag ca 400 kr på mitt ISK. Utöver allt detta visade det sig att vi i hushållet har Ericsson-aktier (ett gammalt arv) för ca 15 000 kr på ett gammalt konto. Om allt går vägen med försäljningen av Ericsson-aktierna (som jag inte gärna vill ha i depån, jag begriper inte bolaget, försäljningen måste ske genom att besöka ett bank-kontor) så rör det sig om en summa på 22 000 kr som ska investeras nu i November.

Det blir således ett rejält tillskott till portföljen.

Frågan är då vilka bolag jag ska investera i?

Wallenstam har jag aviserat sedan tidigare, och där avser jag genomföra mitt köp som planerat även om aktien upplevs som dyr efter uppgången som varit senaste tiden. Det är dock inget fel på bolaget men jag tror att investerare är lite väl snabba med att lovorda kön till hyresrätter. Wallenstams hyresrätter är dyra och även om människor är beredda att betala för att bo tror jag man underskattar vakanser för dyra lägenheter vid lågkonjunkturer. Hans Wallenstam har själv köpt 440 000 aktier nu i oktober till ett värde av ca 46 MSEK. Jag är väl inte sämre än att jag tar rygg på Hans Wallenstam...

Det blir ett köp på 5 000 kr i Wallenstam, ca 46 aktier.

Sedan blir det Bahnhof, där jag inte köpt aktier sedan 1 augusti! Bolaget släpper sin Q3-rapport 12 november, om den resulterar i ytterligare nedgång kommer jag sannolikt att öka ännu mer i bolaget framöver. Skulle börskursen rusa iväg efter rapporten kommer jag sannolikt nöja mig med nuvarande innehav efter detta köp. Jag tror dock att det kommer komma en eller annan besk rapport från bolaget framöver med anledning av Elementica osv.

Jag köper Bahnhof för 4 000 kr, ca 174 aktier.

Duni hade jag gärna ökat mer i, men tycker kursen kommit upp lite väl mycket senaste tiden, så här avvaktar jag tills vidare.

Jag kommer också köpa aktier i Husqvarna, bolaget handlas nu till P/E 21,5 och direktavkastning 3,02 %. Det är väl helt OK givet den långsiktiga potentialen i USA mm för bolaget. Jag tror vi kommer se lägre kurser framöver men ökar lite smått nu när kursen ligger kring 75 kr.

Jag köper aktier för 2 000 kr i Husqvarna, ca 27 aktier.

Jag kommer också fylla på i Kopparbergs för 3 000 kr, ca 18 aktier.

Kindred har jag köpt in mig i under sommar/höst och genomförde mitt senaste köp 1 september. Q3-rapporten kom in bättre än befarat och aktien handlades upp kraftigt.

Jag köper Kindred för ca 6 000 kr, ca 85 aktier.

Avslutningsvis kommer jag köpa Sampo för ca 2 000 kr.

Det blir alltså väldigt spridda skurar, sammanfattat enligt följande:

  • Wallenstam, 5 000 kr
  • Bahnhof, 4 000 kr
  • Husqvarna 2 000 kr
  • Kopparbergs 3 000 kr
  • Kindred, 6 000 kr
  • Sampo, 2 000 kr
Detta kommer med nuvarande utdelningsnivåer att resultera i ytterligare 1 011 kr i årlig utdelning. Det ska dock föras till protokollet att Sampo kommer sänka utdelningen och jag förväntar mig en sänkt utdelning i Kindred också, så sannolikt blir utdelningen något lägre. Förhoppningsvis kompenseras detta av att övriga bolag istället höjer sin utdelning!

November månads investering kommer påverka portföljen mycket stort, den årliga utdelningen höjs med 5 % och portföljens storlek ökas med 3,5 %.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar