tisdag 31 mars 2020

Årets svenska utdelningar utplånade

Nu är de absolut flesta svenska aviserade utdelningarna tillbakadragna av bolagen. Inte för att det egentligen är något negativt, om bolagen har större nytta av pengarna inom bolaget är det givetvis bra att de behålls.

Hoppet om att få någon enda utdelning står nu till bolag som Latour, Industrivärden och Lundbergföretagen, jag tror i alla fall inte att något av dessa ännu aviserat om inställd utdelning.

Jag förväntar mig också full utdelning från Bahnhof och Kopparbergs, två bolag som inte borde drabbas över huvud taget av denna kris.

Om allt dämpas fram mot höstkanten (jag syftar på viruset) så skulle jag gissa på att många bolag väljer att dela ut en del pengar i oktober/november istället, om de inte påverkats allt för mycket i sviterna av viruset. Möjligtvis står vi inför en rejäl lågkonjunktur nu också, så då är det alldeles utmärkt att bolagen är väl kapitaliserade så att de kan vidta nödvändiga åtgärder senare under året (offensiva så väl som defensiva).

Nåväl, fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar