onsdag 18 mars 2020

Börjar bli orolig för ekonomin - börjar köpa aktier på allvar nu

I mitt senaste inlägg konstaterade jag att jag inte var ett dugg orolig för ekonomin eller börsen, börsen kändes inte särskilt billig och jag hade inte alls ont i magen över utvecklingen.

Då stod OMXS30 i 1500 och har sedan dess gått ned med ytterligare 10 % och nu börjar det faktiskt kännas lite obehagligt inför framtiden. Man är inte längre 100 % säker på att få behålla jobbet osv.

Detta innebär att det nu är ett perfekt läge att följa sin plan och lägga känslor åt sidan och börja köpa aktier igen.

Jag vill vara väldigt tydlig mot dig som läser detta att man så klart endast ska köpa aktier för pengar som man inte behöver i närtid, jag brukar förhålla mig till en tidshorisont på 10 år, behöver man pengarna innan dess anser jag att de inte har på börsen att göra över huvud taget!

Jag har dock kapital som jag inte har behov av i närtid och börjar nu köpa aktier igen.

Den 16 mars genomfördes följande köp:
  • 27 Bahnhof, kurs 20,10 kr.
  • 15 HiQ, kurs 32,5 kr.
  • 7 Duni, kurs 77,2 kr.
  • 5 Kopparbergs, kurs 102,4 kr.
  • 20 Kindred, kurs 26,27 kr.
  • 11 Husqvarna, kurs 43,58 kr.
  • 3 Industrivärden, 171,5 kr.
  • 1 Investor, kurs 371 kr.
  • 8 STORE Capital, kurs 21,57 USD.
Detta är kursnivåer jag inte trodde att vi skulle få se på riktigt länge.

Idag är börsen öppnar i USA har jag en plan att helt avyttra mitt innehav i Altria och återinvestera dessa pengar i STORE Capital och Iron Mountain istället då dessa båda bolag har kommit ner på mycket attraktiva nivåer.

Dessutom är tanken att avsätta minst 2 500 kr till börsen varje månad. Prognosen är att vi klarar av detta samtidigt som vi sparar till kontantinsatsen till den villa vi hoppas kunna köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar