torsdag 12 mars 2020

Köpa aktier när det gör ont i magen?

Niklas Andersson på Avanza brukar alltid säga att man ska köpa aktier när det gör ont i magen, alltså när läget på börsen är riktigt surt.

Nu har OMXS30 fallit med 20,4 % sedan 20 februari, vilket ju är ett rejält fall. Många enskilda aktier börjar faktiskt se ganska billiga ut, men problemet för mig är att jag anser att börsen som helhet inte är speciellt billig. 20 % må vara ett anmärkningsvärt fall, men jag har inte påverkats det minsta av detta, jag känner ingen oro och upplever detta verkligen inte som ett riktigt börsfall. Det finns liksom ingen panik, knappt någon som blir av med jobbet, inga större bolag som upplever riktiga problem.

Nu börjar dock ekonomin i världen, Europa och Sverige påverkas på riktigt. Italien stänger ner i princip hela landet, endast mataffärer och apotek ska hålla öppet, detta kommer naturligtvis få enorma konsekvenser även för många svenska bolag. USA kommer nog drabbas riktigt hårt, och så även flygandet. Flyget är visserligen hårt drabbat redan nu, men jag gissar på att det kommer bli långt mycket värre än vad det redan är. Jag skulle inte bli förvånad om det blir stora varsel i närtid och jag är mycket orolig för Petter Stordalens imperium, tyvärr gissar jag att hans imponerande företagsimperium kommer gå under helt till följd av nuvarande situation.

I takt med att resandet mellan och inom länder börjar avta kommer även den ekonomiska aktiviteten att avta kraftigt framöver och detta kommer gissningsvis få stora konsekvenser, då hela vår skuldtyngda ekonomi bygger på fortsatt tillväxt.

Dock är det viktigt att komma ihåg att även denna nedgång på börsen är av tillfällig karaktär. Jag tror verkligen att vi har stora börsfall framför oss den närmsta tiden och att vi är många som verkligen kommer få ont i magen över den utveckling som sker. Då är det också läge att kliva in med kapital på börsen, för ekonomin och samhället kommer resa sig även denna gång (och gör den inte det så är väl pengarna på börsen vårt minsta problem...).

Det absolut viktigaste tror jag är att man har formulerat en tydlig strategi för sig själv, och att man håller sig till den även i sämre tider. Det som fungerar bäst för mig är att ha väldigt regelbundna köp, jag har ju tidigare köpt aktier en gång varje månad och hållt mig till det vare sig börsen gått upp eller ned. Jag tror att det är en vinnande strategi även i tider av kaos, då kommer man vara en långsiktig vinnare när turbulensen är över!

Hur som helst, det ska bli oerhört lärorikt och intressant att se hur marknaden utvecklar sig framöver, samtidigt som virusets påverkan på vården och samhället i länder som Italien är väldigt skrämmande, det orsakar mycket lidande för de som drabbas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar