torsdag 28 januari 2021

Aspire Global - En lågvärderad tillväxtaktie?

 Aspire Global är en aktie som är en riktig "bubblare" tror jag.

Jag tror att många investerare inte ens känner till bolaget och av dem som ändå tittat på bolaget tror jag många blir avskräckta av det intetsägande namnet, att bolaget säte är i Israel, att bolaget är verksamma inom betting (ESG osv) och skulle man titta på bolagets siffror i Börsdata ser man en minimal vinst för 2019 och en förlust för 2020. Vem skulle vilja investera i ett sådant bolag?

Jo, jag vill investera i ett sådant bolag.

2019 kom man överens med Israeliska skatteverket och löste därmed en gammal skattetvist och betalade därmed en skatt av "engångskaraktär" på 13,7 MEUR. Rensat för denna skatt hade vinsten landat på 14,1 MEUR jämfört med 16,2 för 2018.

2020 ser ut att ha blivit ett riktigt bra år för Aspire, siffrorna som syns i Börsdata misstänker jag redovisar de senaste 4 kvartalen, alltså även Q4 för 2019 där skatteeffekten från Israel finns med.

Jag ser Aspire Global som summan av två delar, den lite "finare" delen B2B och den lite "fulare" delen B2C. Det som är mycket glädjande är att B2B växer mycket fint och blir en allt större del av företaget och det är också det jag betraktar som bolagets kärnverksamhet. Att man driftar operatören "Karamba" är i huvudsak (som jag jag förstår det) för att kunna testköra alla egna spel och funktioner i en verklig miljö och dessutom kunna uppvisa detta när man ska sälja in till andra operatörer.

Tittar man på bolagets omsättning (per aktie) på Börsdata ser man följande bild:


Bolagets omsättningstillväxt utstrålar en fantastisk tillväxt. Om man fulräknar lite och antar att man på omsättningen för 2020 har samma vinstmarginal som man hade för helåret 2018 kommer vinsten för 2020 landa på 5,2 kr per aktie.

En vinst på 5,2 kr och utdelning på 2,6 kr per aktie för 2020 skulle innebära P/E 9 och direktavkastning på 5,6 %. En oerhört attraktiv värdering och investering enligt mig.

Därtill har Aspire gjort förvärv och släppt många nyheter om nya avtal mm och tillväxten framöver ser stark ut.

Om nu bolaget kan få släppa några kvartalsrapporter i lugn och ro framöver utan strul och engångskostnader tror jag att vi kommer få se höjda riktkurser och en uppvärdering av aktien. Med facit i hand tror jag nästan bolaget ångrar sin notering i Sverige och nog hellre hade noterat sig i USA vilket sannolikt medfört en högre värdering.

Har jag missat något eller gjort några misstag i mitt resonemang ovan vill jag gärna att du lämnar en kommentar med feedback!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar