lördag 9 januari 2021

Sammanfattning börsåret 2020

 Vad har egentligen hänt i portföljen under det gångna året?

Bolag och värde

Ja, vad ska man säga, jag har justerat det mesta i portföljen under det händelserika året 2020.

Vid årets början bestod portföljen av 23 bolag värda 599 000 kr och vid utgången av 2020 hade jag 29 innehav värda totalt 747 000 kr.

Med anledning av Corona och de tillfällen som uppstått under året har det blivit många affärer i portföljen detta år. Allt ifrån "snabba affärer" som t.ex. i Thule och Dometic (sålda efter uppgångar på närmare 100 % men som man givetvis skulle behållit längre) till större omviktningar i portföljen där stabila utdelare slängdes ut och aktier med tillväxtpotential och värdecase plockades in.

I och med den oerhört snabba omsättningen av bolag i portföljen detta år uppgår avgifterna för 2020 till Avanza till 3925 kr, jämfört med 1772 kr för 2019 och 1175 kr för 2018. Till saken hör så klart också att avkastningen under 2020 ju varit helt fantastisk, total avkastning uppgick till 130 000 kr och då är det kanske värt en lite högre kostnad?

Det har nu gått 6 hela år sedan jag startade min portfölj den 1 januari 2015, och det senaste året har varit väldigt starkt och dessutom en bidragande orsak till att jag slagit index. Frågan är vilka index som är relevanta att jämföra sig med, i graferna nedan har jag valt att redovisa OMX Stockholm 30 (inkl utdelningar) (blå) och OMX Stockholm Alla aktier (gul).


Det är med nöd och näppe som jag på 6 år slagit index, min portfölj är upp ca 103 % medan "alla aktier" är upp 97 %. Det går så klart argumentera för att jag ska jämföra mig med ett annat index som presterat ännu bättre, eller med fonder så som Spiltan investmentbolag och TIN Ny teknik. Jag är medveten om vad jag valt att jämföra mig med ovan och att jag haft mycket tur särskilt under år 2020.


I grafen ovan för börsåret 2020 ser man tydligt att det var kring april som min portfölj stack iväg ordentligt från index och detta förstärktes i augusti när det kom ett bud på HiQ. De tre bästa aktierna under 2020 är Evo, Instalco och Kindred som tillsammans ökat med 82 700 kr och de tre sämsta aktierna är Realty, Iron Mountain och Sampo som tillsammans tappade 16 000 kr. Totalt avkastade portföljen 24,98 % vilket är mer än godkänt.



Vad gäller årets erhållna utdelningar är det inte lika muntra miner, dels har många utdelningar ställts in och dels har jag sålt majoriteten av alla portföljens klassiska "utdelare" med hög direktavkastning, månadsutdelningar, kvartalsutdelning osv. Tanken är att fokusera på totalavkastningen istället och då blir utdelningarna tydligt lidande. Utdelningen var ändå helt ok utifrån vilket år det faktiskt varit.

Så mycket mer än detta har jag inte tid att sammanställa nu, men det blev i alla fall en kort avstämning av börsåret 2020.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar