tisdag 9 augusti 2016

Höjda utdelningar

Nu ligger jag lite efter, då detta knappast är någon nyhet för någon annan än för mig, men ett antal av mina bolag har höjt utdelningarna något (marginellt, inga större höjningar). Följande bolag har höjt utdelningen sedan sist jag såg över siffrorna:

ABB
Sampo
Colgate Palmolive
Johnson & Johnson
PepsiCo
Procter & Gamble
Realty Income

I fallen ABB och Sampo tror jag snarare att det handlar om någon valutaeffekt eller motsvarande, övriga bolag är ju amerikanska och har utdelning 4 ggr per år (Realty har 12) och då har de passat på att göra en höjning av mindre karaktär.

Den totala årliga utdelningshöjningen för mig blir 104 kr, så det är ju inga jättepengar vi diskuterar här, effekten på min ekonomi är ju marginell, men det är ändå trevlig när utvecklingen går åt rätt håll. Däremot har jag lite konservativa antaganden om valutakurserna i mitt Excel-dokument för att ta höjd för att kronan stärks något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar