lördag 6 augusti 2016

Sommarens mest intressanta blogginlägg

Efter att inte ha läst ett enda blogginlägg på 4 veckor har jag nu hunnit skumma igenom de blogginlägg från sommaren som verkade intressanta.

Av dessa hittade jag några blogginlägg som tilltalade mig personligen lite extra.

Petrusko - Skanska förväntad tillväxt
Jag själv är intresserad av att direktäga aktier i Skanska, utöver mitt indirekta ägande via Industrivärden och Lundbergs. Inte helt aktuellt i dagsläget då jag tror att branschen är övervärderad som en följd av att fastighetsmarknaden är övervärderad. Jag har så klart haft fel förut så mest sannolikt är väl att jag börjar köpa in mig försiktigt lite senare under året, och sedan se vad som händer.

Fastighetsmarknaden har visat lite tendenser på att faktiskt gå ner lite, och under hösten får vi veta lite mer facit på hur månaderna efter sommaren utvecklas. Under själva sommaren är det inte speciellt anmärkningsvärt att priserna sjunker, och utvecklingen inför sommaren påverkades ganska mycket av att amorteringskravet började gälla, så min uppfattning är att det är utvecklingen under hösten som kommer att påvisa hur marknaden egentligen mår.

Om vi får en riktig nedgång efter sommaren utan att det blir någon krasch eller panik vore egentligen det bästa, både för att det leder till lite rimligare priser på marknaden men också för att jag skulle se det som ett tecken på att även om bostadsmarknaden är överhettad så är nivån ändå sådan att folk uppenbarligen klarade av en nedgång utan att allt gick åt skogen vilket skulle vara ett styrketecken och vilket kan leda till att jag vågar gå in lite mer i Skanska.

Risken på bostadsmarknaden nu är att alla säger att de köper för att bo, och att de inte köper för att spekulera, men om priserna på 12 månaders tid går ner 20 % får folk ändå panik och ont i magen trots att de köpt för att bo. Jag tror inte att många räknar med att priserna ska befinna sig på nivåer under just deras inköpsnivå under några längre tidsperioder, vilket så klart ändå kan ske.

Orsakerna till en prisnedgång kan så klart vara många. En långkonjunktur vilket leder till brankkris i Europa (bankerna i Storbritannien, Tyskland och Italien är i farozonen) och får till följd att arbetslösheten ökar i Sverige (både genom att bankerna säger upp folk, men också genom att svenska exportbolag tvingas varsla sina anställda) är ett scenario som är mycket realistiskt och som då genom minskat risktagande hos bankerna i samband med lägre köpkraft bland bostadsköpare (kombination av att man är mindre riskbenägen och att ökad arbetslöshet gör att färre kan vara med i budgivningar) kan så klart leda till prisnedgångar.

Jaja, nu halkade jag iväg ganska ordentligt från vad jag egentligen skriver om, att investera i Skanska, men min poäng är att även om det är ett riktigt bra bolag kan man få problem på sin hemmamarknad Sverige, vilket bör beaktas. Jag är absolut inte duktig på tajming och bör därför köpa aktier i Skanska (precis som alla andra bolag) över lång tid och i små poster.

Walsund - Kopparberg, innovation - vägen till framgång
Jag är ju redan ägare i Kopparbergs och tycker att detta inlägg om företaget var bra och läsvärd.

Chansar mest - Mcdonalds
Jag kommer att köpa aktier i Mcdonalds framöver och tycker att detta inlägg var bra och informativt. Till dagens kurs på 119 USD är direktavkastningen 2,99 %.

Petrusko - Unilever giganten i dagligvaruhandeln
Jag kommer att köpa aktier i Unilever i framtiden, detta inlägg från Petrusko var extra bra då han gick igenom vilken av aktierna man ska äga för att få bäst förutsättningar med källskatt osv.

Att välja lycka - Varför äga Novo Nordisk?
Novo Nordisk är ett bolag jag är intresserad av, både för att få exponering mot danska börsen men också för att bolaget och dess bransch är mycket intressant. Efter det att detta inlägg skrevs har ju bolaget lämnat rapport och i och med detta har kursen gått ner väldigt mycket. Om jag köper kommer jag att öppna en KF och köpa aktierna genom denna.

Spartacus Invest - Investera i E-sport
Det är egentligen inte inlägget om E-sport i sig som är intressant utan snarare kommentarsfältet där Lars och Stavros diskuterar Vanguard Total Stock Market ticker VTI, exponering med "några tusen" bolag, utdelning 4 gånger per år och en förvaltningsavgift på 0,05 %.

Börspodden avsnitt 150 - Sommarpoddare Carl Granath & Henrik Sandell
Riktigt intressant intervju om deras fond som verkar riktigt bra. Att direktäga deras innehav är inget för mig då de är för små vilket medför att jag inte får min vanliga "passiva" bolagsbevakning så som jag får för större bolag via bloggare och tidningar. Visserligen äger jag Kopparbergs men där får man ändå en del information via bloggare mm. Så enda för mig vettiga sättet att få exponering mot denna fond är att investera just i fonden, då sköter ju Carl och Henrik bevakning av innehaven. Frågan är dock om innehaven är speciellt bra och vad som händer i en börskrasch, som vanligt blir jag köpsugen när jag hör någon marknadsföra sina innehav, jag har svårt att avgöra om denna fond är bra eller ej.

Avslutningsvis, jag har skrivit om två olika fonder i detta inlägg. Några fonder finns ej i min portfölj i dagsläget och det strider eventuellt mot min regel om att inte investera i några bolag som inte ger utdelning. Jag får ta och fundera på om jag ska göra ett undantag för fonder eller ej. Jag har heller inte några regler kring vilka fondavgifter jag är beredd att betala osv. Kanske finns dessa (i alla fall en av dem) fonder tillgängliga via PPM, då kan det ju vara en idé att äga fonden där och inte direkt via Avanza.

Jaja, kul med så många spännande blogginlägg, kul också att jag har fått mer input till mina egna investeringar. Nu har jag hunnit skriva av mig lite, nu återstår att fundera mer kring dessa bolag och se vad det resulterar i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar