tisdag 2 augusti 2016

Planerade inköp augusti 2016

Ny månad, nya möjligheter, nya inköp!

Faktum är att detta inlägg skrevs 2016-06-19 så jag har ingen aning om utfallet i Brexit-omröstningen eller andra händelser som har inträffat sedan datumet när detta inlägg skrevs.

Jag är medveten om att det finns många "orosmoln" på börshimlen, det finns mycket som kan gå fel och dessutom kanske sommaren medför lägre omsättning och generella (om än små) nedgångar på börsen.

Jag är dock mycket positiv! Eller, rättare sagt, jag har varit negativ sedan 2008/2009 då botten i förra kraschen sattes. Jag tyckte då att börsen vände upp lite väl snabbt och jag tyckte att många av problemen inte var lösta utan fortfarande fanns kvar. Sedan dess har nu räntorna sjunkit än lägre, och skulderna vuxit än större... Marknaden väljer att förklara börsnedgången med hot om Brexit, jag misstänker dock att det finns andra underliggande faktorer som hade lett till denna börsnedgång ändå, oavsett Brexit eller inte. Kanske kan man sammanfatta det som att jag nu är positiv till att alla andra blivit negativa.

Jag har lite svårt att sätta ord på mina känslor, jag är både negativ och positiv samtidigt. Negativ till det faktum att skuldsättningen ökar, tillväxten uteblir, räntorna är rekordlåga. Jag misstänker att det skapas enorma felinvesteringar och att korrekt balans saknas, pengar är för billiga och finns i överflöd. Vad jag är positiv till är att många bolag har klarat svåra kriser förut och sannolikt har förmågan att klara av även följande kriser, så det är väl upp till mig (med min negativa syn på världsekonomin) att försöka identifiera dessa "överlevarbolag" (jag tror att Lundbergföretagen är ett sådant bolag).

Något jag faktiskt varit orolig för länge är den svenska bostadsmarknaden. Problemet är väl att jag varit orolig för detta sedan 2009 och att HOX-index för Sverige sedan dess gått upp med 72 % och motsvarande index för bostadsrätter i Stockholm gått upp med 100 %. Tur att jag inte försökte "gå kort" den svenska bostadsmarknaden. Min oro består hur som helst och prisuppgången verkar inte gå att hejda! Utvecklingen för bostadsrätter i Stockholm var faktiskt -2,7 % från april till maj månad. Denna nedgång betyder ingenting men det ska så klart bli spännande att få se utvecklingen under juni månad (som presenteras i mitten på juli och som jag kommer ta del av när jag kommer hem från semestern i början av av augusti) för då får vi se effekterna av vad utvecklingen efter införandet av amorteringskravet. Den lilla nedgången under maj var en effekt inför amorteringskravet (kan man spekulera i i alla fall, kanske berodde nedgången på något annat, svårt att veta exakt).

Nåväl, jag svävade ut lite väl kring risker i ett inlägg som egentligen ska handla om vilka bolag jag ska investera i under augusti månad.

Jag har sedan tidigare aviserat att följande köp för juli månad ska genomföras i augusti med anledning av semesterfirande mm:
  • Colgate-Palmolive 1 000 kr.
  • Lundbergföretagen 2 000 kr.
  • Nibe Industrier 2 000 kr.
Utöver detta tillkommer 10 000 kr för ordinarie augustiaktier enligt följande:
  • Colgate-Palmolive 1 000 kr
  • Lundbergföretagen 3 000 kr
  • Hafslund 2 000 kr
  • Fenix Outdoor 2 000 kr
  • Nibe Industrier 2 000 kr.
Jag har medvetet valt att köpa samma bolag under juli och augusti månad (Colgate, Lundberg och Nibe) då detta medför lägre courtage.

OM det nu skulle visa sig att börsen gått ner påtagligt mycket så kommer jag sannolikt att skjuta till lite extra resurser för aktieköp i augusti. Exempelvis kanske det blir köp både i H&M, Investor, Latour och Industrivärden för ca 2 000 kr i varje bolag eller motsvarande.

Vad avgör vad en "påtaglig nedgång" är för något, det är högst oklart i dagsläget. Jag saknar en bra metod att avgöra detta. Jag borde hitta en metod som innebär att jag slipper gå på "magkänsla" för vad som är billigt och inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar