fredag 24 augusti 2018

Månadsköp september 2018 (Sampo)

Efter att långsamt ha trappat upp månadsköpen från 5 000 kr når jag nu äntligen nivån 10 000 kr i månaden. Det passade vid detta tillfälle bra att genomföra förändringar i ekonomin  långsamt och försiktigt för att se att det verkligen fungerar i praktiken att lägga undan så mycket pengar för aktieköp varje månad.

I september blir det ett enda stort köp för hela summan som kommer att genomföras, och det blir i mitt befintliga innehav Sampo.

Jag köpte mina första aktier i Sampo tidigt 2015 har har sedan dess inte ökat något alls i bolaget. Aktiekursen var i princip exakt den samma vid mitt första köp 2015 som den är idag 3,5 år senare, men under tiden har så väl bolagets omsättning, vinst och utdelning ökat. När jag köpte 2015 var P/E kring 15 och nu är P/E kring 10.

Min investering i Sampo har visserligen avkastat 8 % + utdelningar, men denna "kursuppgång" är i själva verket en valutaeffekt då Euron har stärkts mot kronan sedan mitt förra köp.

Mitt nu kommande köp i Sampo är dels för att bolaget är attraktivt men också för att öka min exponering mot Euron något. När jag köpte mina aktier i Sampo första gången utgjorde bolaget och därmed också min exponering mot Euron över 10 % av min portfölj och var under en tid det enskilt största bolaget.

Idag är mina Sampoaktier värda 15 000 kr och utgör 3,5 % av min portfölj. Efter köpet i september kommer bolaget utgöra 5,5 % av min portfölj.

Vad gäller valutakurser är det lätt att betrakta nuvarande nivåer som riktigt dålig timing då euron är på sina högsta nivåer sedan 2010,  men jag ägnar mig inte åt att försöka "tajma" valutarörelser och min uppfattning är att euron kan röra sig så väl uppåt som neråt framöver. Om ECB börjar höja räntorna och Riksbanken behåller negativ ränta så vet vi inte vad svenska kronan är värd framöver... Allt kan således hända och jag väljer att fokusera på annat än valutakurser, däremot är jag noggrann med att exponera mig mot olika valutor för att undvika att bli allt för beroende av en enda valuta.

1 kommentar:

  1. Intressant blogg! Lägger till dig i min lista över läsvärda bloggar.

    Även jag vill öka i Sampo, blev mer motiverad när jag flyttade över mitt sparande till Nordeas KF.

    Mvh

    SvaraRadera