torsdag 2 augusti 2018

Flytt av samtliga utländska innehav från ISK till KF

Jag har planerat denna flytt i ett tidigare inlägg.

Trots semester utan börs eller nyheter bevakade jag om Avanza skulle bjuda på courtagefri handel och till min stora lycka inträffade detta den 5 juli, dagen efter amerikanska nationaldagen.

Till att börja med gick allt mycket smidigt, jag sålde av samtliga amerikanska innehav på mitt ISK, men konstaterade snabbt att det efter denna försäljning inte fanns några likvider på kontot att flytta till KF. Det skulle alltså ta någon extra bankdag innan allt gått igenom och pengarna landat på kontot.

Inga problem tänkte jag, då jag hade ca 83 400 kr i likvider på Avanza. 16 000 av dessa fanns redan på mitt KF för köpet av PepsiCo.

Jag genomförde då en ny överföring av totalt 65 900 kr från mitt vanliga aktiekonto som tyvärr hamnade på mitt ISK istället för mitt KF vilket genererade en kostnad för mig i form av skatt. Jag flyttade snabbt vidare pengarna till mitt KF men insättningen via ISK genererade lite skatt enligt följande:

 65 900 / 4 = 17 375.
17 375 * 0,0149 * 0,3 = 78 kr

78 kr är ju inte hela värden, men ändå onödigt...

De likvider jag hade tillgång till att köpa aktier för den 5 juli räckte inte till och jag fick därför köpa de sista aktierna några dagar senare, vilket tyvärr genererade 81 kr i courtage.

Totalt sett medförde också transaktionerna 455 kr i kostnader pga kursrörelser mellan sälj och köp och pga växlingsavgifter.

Jag har sparat 391 kr men inte de 550 kr som jag räknat med då det blev lite courtage och lite onödig extra skatt... Jag hade i min beräkning av de 550 kr inte tagit hänsyn till växlingsavgifter mm som nu uppkommit, så jämförelsen blir väl inte helt rättvis.

Kontentan av allt detta är att nu finns alla mina amerikanska innehav på mitt KF och inte på ISK längre, vilket i långa loppet förhoppningsvis kommer att spara mig en hel del utländsk källskatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar