tisdag 21 augusti 2018

Q2 2018 Latour

Idag släppte Latour sin Q2-rapport som jag har hunnit ögna igenom.

Utveckling sedan årsskiftet

  • Substansvärdet ökade sedan årsskiftet med 10,5 % från 95 till 105 kr (aktien handlas nu till ca 103 kr, så man erhåller en marginell rabatt).
  • Orderingången har ökat med 19 %.
  • Nettoomsättningen ökade med 18 %.
  • Rörelseresultatet ökade med 24 %.
VD Jan Svensson är påtagligt positiv i sitt VD-ord och allt verkar gå bolagets väg. Visserligen är ASSA undantaget med sin nedskrivning men lyfter man blicken och ser bolagets långsiktiga utveckling blir detta endast en hickning.  Latour utvecklas positivt både genom organisk tillväxt som genom förvärvad tillväxt och man satsar på båda dessa tillväxtområden med oförminskad styrka fram över. Trots risk för handelskrig mm ser man fortsatt mycket stark konjunktur men Jan höjer ett varningens finger för bilindustrin som man visserligen inte är exponerad mot men som kan ge ringar på vattnet.

I övrigt är det inte mycket att notera. Långfristiga räntebärande skulder har sedan årsskiftet ökat från 596 Mkr till 3 633 Mkr och soliditeten minskat från 74 % till 70 %.

Bolaget fortsätter att tuffa på som vanligt, man växer så det knakar och jag behåller Latour som en hörnsten i portföljen. Jag är sugen på att köpa fler aktier i bolaget, jag köpte lite aktier nu i juni men har innan dess inte köpt aktier i bolaget sedan april 2017. Latour är ett bolag jag alltid upplever som lite dyrt men som hittills visat sig vara en god investering trots det höga priset.

Jag äger idag aktier för 12 000 kr i bolaget, direktavkastningen är 2,23 % samtidigt som utdelningen har kunnat dubblas på ca 4 - 5 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar