torsdag 16 augusti 2018

Q2 2018 Catena Media

Ett av mina nyaste innehav släppte sin Q2-rapport för 2018 i fredags, reaktionen på börsen var inte munter och aktiekursen gick är sedan dess ner med 12 %.

Totalt har börskursen gått ner 34 % sedan toppen 22 maj 2018, men för att ge lite perspektiv är kursen fortfarande upp 180 % sedan introduktionen på börsen i februari 2016. "Allt" går att visa bara genom att välja jämförelseperiod osv, men avsikten var bara att ge perspektiv på att det är en aktie som rör på sig mycket. Det går fort upp och lika fort ner igen, därför krävs det att man som aktieägare äger aktierna på lång sikt och snarare ser till de långa trenderna istället för de korta.

Q2 2018 jämfört med Q2 för 2017 ser ut som följande:

  • Intäkterna ökade med 73 %.
  • EBITDA ökade med 93 % (jag fäster dock inte stor vikt vid EBITDA).
  • Kassaflödet ökade med 248 %.
  • Nya betalande kunder ökade med 54 %.
  • Resultatet per aktie ökade med 0 %. (japp, noll procent).
Ser man till första halvåret 2018 jämfört med 2017 blev utfallet följande:
  • Intäkterna ökade med 65 %.
  • EBITDA ökade med 67 %.
  • Kassaflödet ökade med 193 %.
  • Nya betalande kunder ökade med 59 %.
  • Resultatet per aktie ökade med 0 %. (japp, noll procent).
Omsättningen ökar fint för Catena Media.

Men vinsten utvecklas inte under 2018.
Vad är det då som företaget har ägnat sig åt under 2018? Något har uppenbarligen kostat pengar. Den stora omsättningsökningen kommer till största del från förändringar, tillväxt och förvärv som genomförts under Q3 och Q4 2017 samt under Q1 2018.

  • Man tog sig in på italienska sportsbetting marknaden genom förvärv.
  • Man förvärvade en aktietjänst i USA (Hammerstone Inc).
  • Man fick en ny VD, Per Hallberg.
  • Man spädde ut antalet aktier (observera att stapeldiagrammen ovan är per aktie).
  • Förvärv inom finans på den australienska marknaden.
  • Förvärv inom valutahandel.
  • Man gjorde en riktad nyemission (offensiv sådan, för ett förvärv).
  • Förvärv av en brittisk hästkapplöpningssajt.
  • Förvärv av en fransk sportsbettingsajt.
  • Förvärv av tyska BrokerDeal (finans).
Bolaget ligger verkligen inte på latsidan och är minst sagt förvärvsdrivet. Även om inte vinsten ökade lyckades man i alla fall redovisa en oförändrad vinst. Tillväxt under lönsamhet är något jag premierar, det vill bara till att bolaget i framtiden faktiskt kapitaliserar på de förvärv och satsningar man gör idag.

Bolagets VD Per Hallberg är minst sagt optimistisk och framåtblickande, han skriver mycket om framtiden, de förvärv man gjort, de satsningar man gör och hur man växer och blir marknadsledande.

Att vinsten inte växer i nivå med omsättningen är så klart ett orostecken, och jag skulle gissa att den uteblivna vinsttillväxten är vad som fick marknaden att handla ner aktien efter rapporten. Bolaget förklarar vinsten med rörelsekostnader som uppstått i samband med investeringar i USA och inom finans-vertikalen.

Det är uppenbart för mig att bolaget med dess huvudägare, styrelse och VD är väl bekanta och mycket skickliga i hur få bolag att växa sig större, så väl genom organisk tillväxt som förvärvad tillväxt. Vad jag ännu inte har fått något kvitto på är att man i ett senare mer moget skede lyckas stöpa om bolaget från en tillväxtmaskin till en vinstmaskin, att undvika onödiga kostnader och att kapa bort överflödiga delar av bolaget etc.

Kassaflödet finns där för bolaget, pengarna bara strömmar in. Så jag är inte speciellt orolig, man bör kunna pausa tillväxt och förvärv om man hamnar i knipa och fylla på sin kassa innan man tar sig vidare på förvärvstrappan.

Jämfört med Q2 2017 har antalet aktier ökat med 5,4 %. Om nu Catena lyckas med denna strategi kommer effekten av dessa utspädningar innebära att värdet på mina aktier ökar med mer än 5,4 % och därmed har jag som aktieägare gynnats av tilltaget. Däremot om strategin inte faller väl ut kommer effekten av utspädningen inte att medföra att värdet på mina aktier ökar med minst 5,4 % vilket innebär att jag blir en förlorare på detta. Det är ju tyvärr omöjligt att veta då det är så oerhört många variabler som förändras samtidigt i denna ekvation. Catena gör ju oerhört många förvärv, lånar pengar, ställer ut obligationer, genomför nyemissioner osv. Allt samtidigt dessutom, så att lyckas isolera effekten av en sådan händelse är i praktiken omöjligt för mig. Det blir alltså viktigare än någonsin att lita på ledningen i detta fall, vilket jag också gör. Att ha Optimizer m.fl som tunga investerare känns så klart bra i detta fall! De kan givetvis trixa så att de själva vinner på emissionerna på bekostnad av övriga aktieägare, men också till kostnaden att de helt tappar sitt varumärke och sitt rykte.

Nåväl, det känns som att de rörelser som varit i aktien sedan jag klev in som delägare bara är en krusning sett till vad man kan förvänta sig i framtiden. I och med att jag tagit in bolaget i min portfölj är det ju givet att jag både hoppas och tror att nettorörelserna i aktien kommer att vara uppåt! Men jag är inte på något sätt rädd eller orolig för hur aktien rör sig på medellång sikt. Horisonten bör vara 2 - 3 år för att bolaget ska kunna visa att de investeringar, satsningar och förvärv man gör idag kommer att ge utdelning och avkastning då, dels genom god vinsttillväxt men också genom ökat förtroende från aktiemarknaden vilket ska uttryckas i att aktiekursen rör sig uppåt. Jag äger dock aktierna med en längre horisont än så. Förhoppningsvis kommer bolaget att växa länge och väl och kunna stanna kvar i portföljen.

En annan faktor som spelar stor roll för mig i mina beslut är också att investmentbolaget Öresund AB med Mats Qvidberg i spetsen äger 7,3 % av aktierna i Catena. Intressant är också att Öresund sedan årsskiftet 17/18 ökat sitt ägande med 254 051 st aktier och därmed ökat sitt ägande från 7,0 till 7,3 %.

Nåväl, nog med svammel, jag är långsiktig i min investering men givetvis lyhörd för signaler som tyder på att jag är fel ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar