onsdag 27 juni 2018

Flytt från ISK till KF för amerikanska innehav

Det är dags att eventuellt flytta över samtliga av mina innehav från ISK till KF.

Jag har i ett tidigare inlägg presenterat denna idé och nu närmar sig nationaldagen i USA.

I gårdagens inlägg konstaterade jag att jag kommer att genomföra mitt kommande köp i PepsiCo i KF och samtidigt flytta över befintliga aktier i bolaget dit.

Mina övriga amerikanska innehav i ISK uppgår till ca 110 000 kr, vilket skulle innebära en omsättning på totalt 220 000 kr vilket i sin tur skulle medföra ett courtage på 550 kr, ajajaj.

550 kr är onekligen en stor kostnad, och om det inte blir courtagefri handel nu i juli kommer jag sakta men säkert flytta över mina innehav i samband med att jag köper fler aktier i respektive bolag med start nu efter sommaren.

4 kommentarer:

  1. Går det inte bara anmäla en flytt av värdepapper?

    Även om det är courtagefritt så tillkommer en växlingskostnad vid både sälj och köp.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för input. Så som jag har förstått det går det inte att flytta aktierna, då det rör sig om två olika "skatteklasser". Jag har också läst via Gustavs Aktieblogg (som gjorde motsvarande flytt 2014) att han var tvungen att först sälja innehaven och därefter köpa tillbaka dem.

      http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2014/04/omdisponeringar-utlandska-aktier-i-kf.html

      Jag skulle dock kunna testa att försöka flytta innehav utan att sälja dem via Avanzas tjänst "flytt av värdepapper" för att ändå se om det skulle fungera. Den tjänsten verkar vara öppen mellan 09:00 och 17:30, så jag får återkomma med om det fungerade eller ej.

      Radera
    2. Jag testade men det är inte möjligt att flytta aktier från ISK direkt till KF. Alltså krävs en försäljning och därefter en flytt av likvider.

      Radera
    3. Vad synd! Vi får hoppas du lyckas köpa tillbaka på en lägre kurs iaf. Tack för uppföljning.

      Radera