onsdag 6 juni 2018

Etik: Policy för vilken typ av bolag jag ska äga

Innan jag växlade över från ABB till Evolution Gaming funderade jag en hel del över om jag verkligen ville äga ett bolag som är verksamt inom betting och spelande vilket ju sätter många människor i skuld, förstör människors liv etc.

Det korta och uppenbara svaret, med hänsyn till att jag köpt aktier i Evolution Gaming, är att: Ja, det vill jag.

Mitt resonemang lyder som följer: Jag kan äga aktier i allt som är lagligt och som kan konsumeras på ett hälsosamt sätt.

Betting kan visserligen missbrukas och leda till skuldsättning, precis som att alkohol kan missbrukas och leda till alkoholism, bilar kan missbrukas så att folk kör ihjäl sig, internet kan missbrukas för att begå grova brott.

MEN! Alla sakerna ovan kan också brukas på ett lagom och hälsosamt sätt. Betting kan brukas för avslappning, spänning och underhållning, alkohol kan konsumeras som måltidsdryck i måttliga mängder, bilar kan framföras i laglig hastighet för att skjutsa barn till skolan, internet kan nyttjas för att kommunicera med vänner och familj.

Grundtanken och idén är att produkterna ska nyttjas på ett lagom sätt, inte att de ska missbrukas. Visserligen finns det spelbolag som riktar sin marknadsföring direkt till skuldsatta kunder med spelproblem och spelberoende, men här är fördelen med Evolution Gaming att de bara säljer sin produkt till spelbolag och inte direkt till slutkonsumenten.

Min regel medger också att jag äger aktier i Investor som i sin tur äger aktier i SAAB, som ju säljer vapen och ammunition, detta är lagligt och jag tycker att alla ska ha sin rätt att försvara sig. Regeln innebär också att jag kan äga aktier i Industrivärden som i sin tur äger aktier i ICA som säljer både sockersötad läsk, alkohol, trisslotter, betting (spel på hästar) mm. Alla dessa saker kan missbrukas av konsumenten, men kan också brukas på ett lagom sätt.

Den enda typen av bolag som jag inte kan tänka mig att äga är nog egentligen cigarettbolag, där det inte finns något sätt att konsumera produkten utan att samtidigt utsätta sig för alla negativa konsekvenser av rökandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar