tisdag 26 juni 2018

Månadsköp juli 2018

Denna månad ökas summan för aktieköp från 7 000 kr till 8 000 kr. Dessutom tillförs portföljen någon hundralapp i utdelning. Jag avser göra ett enda aktieköp denna månad, i PepsiCo.

Jag har sedan min första  lilla analys i juli 2015 haft bolaget i min portfölj, jag fyllde sedan på med fler aktier i november och december samma år. Det var dock ganska små summor vid varje köp och bolaget utgjorde förvisso 4,5 % av portföljen som mest men utgör idag ringa 1,8 % vilket är synd då jag gillar bolagets starka varumärken och diversifiering.

Månadens köp kommer mer än dubblera mitt innehav som idag är värt ca 7 000 kr.

Bolaget har fått mycket uppmärksamhet sista tiden där bland annat Stefan Thelenius omnämnde bolaget i 2 inlägg (1, 2).

Aktien har kommit ner nästan 20 % i pris sedan årsskiftet och handlas till en direktavkastning inte långt från 4 %, med starka varumärken och ocyklisk verksamhet.

Jag hoppas och håller tummarna för att Avanza kommer att uppmärksamma USA:s nationaldag med courtagefri handel den 5 juli. Jag inväntar därför detta datum för att genomföra min affär. Jag kommer också i samband med detta att sälja befintligt innehav i PepsiCo på mitt ISK och återköpa dessa aktier i KF.

Skulle courtagefri handel utebli så är det så klart inte hela värden, så då genomförs köpet ändå. I och med försäljning på ISK för ca 7 000 kr och ett totalt köp på KF för ca 15 000 kr blir den totala summan 22 000 kr vilket resulterar i ett courtage på 55 kr.

3 kommentarer:

  1. Intressant - även jag har länge tittat på detta bolag.
    Många diskuterar kring att mycket av deras produkter är "onyttiga" (allt är relativt) och att detta kan vara dödsstöten för bolaget. Förvisso har de förvärvat diverse bolag och med det "nyttiga/hälsosamma" produkter, men räcker detta? Likt Coca Cola inser Pepsico att de måste utvecklas och, kanske, ändra en stpr del av verksamheten. Dina tankar kring detta?

    Intressanta länkar:

    https://www.fool.com/investing/2018/02/07/death-of-big-brands-5-safe-dividend-stocks-that-co.aspx

    https://seekingalpha.com/article/4173857-adding-pepsi-52-week-lows

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Nej, jag har inte funderat speciellt mycket kring detta, och är heller inte särskilt orolig. Olika trender kommer och går inom hälsa och näring, men i slutändan är vi alla människor som är programmerade att gilla vissa saker mer än annat, fet mat och sötsaker är något som de absolut flesta tycker om.

      Media, bloggar, instagram osv domineras idag av hälsomedvetna vältränade människor (som oftast är ganska unga). Men detta ger enligt mig en falsk bild av verkligheten, gå in på vilket ICA som helst vilken dag i veckan som helst och titta vad folk lägger i sina kundvagnar, trenden jag ser där är inte ett hot mot Pepsi. De unga vältränade hälsomedvetna människorna från bloggarna och instagram blir till slut också föräldrar och hamnar i samma ekorrhjul som alla andra och stressar mellan jobb, dagishämtning mm och kommer till slut på att lite chips och läsk till fredagsmyset kanske inte är så dumt ändå.

      Nu blev mitt svar oerhört raljerande vilket egentligen inte var meningen, men jag tror att min poäng framgår. Trots allt snack som hälsa och att undvika snabbmat (något som alla är överens om, oavsett vem man pratar med) kan man gå in på valfritt McDonalds och studera kundunderlaget, jag tycker alltid att det är kö där, affärerna går bra.

      Om en livsstilsförändring ändå skulle bli permanent har aktörer som McDonalds och PepsiCo inga problem att ändra innehållet i produktutbudet. Jag hörde en diskussion på jobbet att alla nu mer dricker Pepsi Max, så nog verkar Pepsi kunna kapitalisera på en sådan trend också.

      Det finns ju en etisk aspekt i detta också, om man som investerare utnyttjar de konsumenter som missbrukar denna typer av produkter, men man kan missbruka alla typer av produkter, så jag ser inget problem med att investera i PepsiCo.

      Tack för länkarna och kommentaren!

      Radera
    2. Hej och tack själv för dina reflektioner!

      /Sofokles

      Radera