onsdag 6 juni 2018

Jag behåller Clas Ohlson tills vidare

I ett inlägg här om dagen hintade jag om att jag eventuellt har för avsikt att sälja mitt innehav i Clas Ohlson.

Jag har nu funderat på denna fråga till och från under de senaste dagarna och landat i ett beslut att behålla aktien i min portfölj, detta av flera anledningar:
  • Bolaget har dels en styrka i sitt butiksnät, ibland behöver man köpa med sig något på väg hem från jobbet eller handla något på lunchrasten, då är Clas Ohlsons butiker perfekta.
  • Bolagets intåg i Mathem. Visst, man kan ifrågasätta detta då mathem själva inte redovisar någon vinst, men jag själv har handlat hos mathem flertalet gånger och varit SUPERNÖJD, deras hemleverans fungerar magiskt bra inom avsedd tid osv. Om Clas Ohlson kan nyttja denna logistik och deras fordon för hemleveranser kommer Clas Ohlson att få en bra edge och kunna konkurrera med befintliga konkurrenter men också med Amazon när de gör sitt intåg i Sverige. Mina egna upplevelser av att beställa saker med hemleverans (bortsett från Mathem då) är att detta fungerar hopplöst dåligt, så till den vida grad att jag medvetet försöker undvika att beställa saker med hemleverans, oftast dyker inte leveransen upp alls...
  • Trenden med e-handel. Jag tycker om Clas Ohlsons hemsida och jag tycker att det är lätt att hitta de produkter jag efterfrågar, det finns så väl billiga som dyra alternativ med gott om kommentarer och omdömen från andra kunder.
  • Billig värdering och hög direktavkastning. Om bolaget kan behålla sin marknadsandel och sin lönsamhet kan bolaget bli en riktig kassako. P/E 10 med en direktavkastning på 8 % är ett riktigt trevlig bolag att ha i portföljen. Utdelningen är fortfarande mindre än vinsten och om bolaget inte gör någon onödig utdelningshöjning eller dumdristiga investeringar/expansioner så bör affärerna kunna rulla på år ut och år in.
Nu ställs ju allt lite på sin spets på fredag, då bolaget släpper sin bokslutsrapport och förväntas redovisa en förlust för kvartalet på 50 miljoner kr och föreslå en oförändrad utdelning. Vinsten har uppgått till 444 miljoner kr de första 9 månaderna vilket skulle kunna resultera i att vinsten per aktie för helåret landar på 6,2 kr per aktie, och att man således delar ut lite mer än vinsten. Det ska bli spännande att se vad resultatet blir och hur marknaden reagerar.

Jag är positiv till bolaget nu, men om det visar sig att omsättning eller vinst kollapsar, eller om intåget i Mathem börjar visa tecken på katastrof kommer jag att sälja aktierna omgående. Jag höll ju fast i mina H&M-aktier alldeles för länge, det misstaget tänker jag inte upprepa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar