onsdag 20 juni 2018

Vad gör Catena Media? (aktieanalys)

Som jag tidigare har skrivit om här på bloggen är jag intresserade av att köpa aktier i Catena Media (som inte ska förväxlas med det svenska börsnoterade fastighetsbolaget Catena), men jag har som många andra ganska dålig koll på vad bolaget egentligen bedriver för verksamhet. "Affiliates" har jag förstått att de pysslar med och att de skickar vidare kunden till "rätt" spelbolag, exempelvis baserat på om man vill spela poker med höga insatser, eller har någon annan preferens.

Kortfattad slutsats om bolagets verksamhet:
Catena media är ett bolag jämförbart med hemsidor/tjänster så som prisjakt, google, "hotels.com" och compriser, fast för bettingsidor. Man ger alltså konsumenter ett verktyg för att identifiera rätt hemsida att besöka. Jag själv har nyttjat Compriser för att hitta rätt bilförsäkring, prisjakt för att köpa diverse prylar och google för att hitta butiker, tjänster mm som jag efterfrågar. Vad prisjakt/Compriser/google gör är att erbjuda sina tjänster gratis till konsumenten (mig) och sedan tjäna en liten summa för varje kund man slussar vidare till den slutliga hemsidan där ett köp genomförs.

Bolagets historia

Catena grundades 2012 av Erik Bergman och Emil Thidell, två svenskar som flyttat till Malta år 2010. Bolaget köptes sedan till 50 % av Optimizer (mer om det längre ner) och börsnoterades slutligen på Svenska börsen. Nu är bolaget värderat till ca 7 miljarder kr och handlas på Mid Cap.

Överblick över bolagets siffror

Som vanligt brukar jag gå in på Börsdata för att skaffa mig en första bild av hur bolaget egentligen presterar. Följande grafer mötte mig på börsdata:

Catena Media - Omsättning/aktie
Omsättningsökningen är smått otrolig. Den årliga omsättningsökningen har från år 2015 varit 250 %, 182 % och 63 %. Omsättningsökningen kommer dels från organisk tillväxt men också från förvärv.

Catena Media - Vinst/aktie
Catena Media har verkligen lyckats kapitalisera på den omsättningstillväxt man haft, vinstutvecklingen per aktie följer omsättningen uppåt. Detta är väl också ett kvitto på att de förvärv man gör också bidrar till bolagets vinst.

Catena Media - analys
Vad gäller den något mer innehållsrika bilden ovan (där man också ser total omsättning och vinst, ej justerat per aktie) framgår att Catenas vinstmarginal pendlat mellan 56 % - 28 %, tyvärr är 28 % den senast erhållna vinstmarginalen. Bolagets VD anger i en intervju att marginalen kort och gott är ett resultat av hur stor andel besökare man får in via köpt media (alltså exempelvis via google där man köpt sig till en hög placering) eller via sökordsoptimering så att man är den mest relevanta träffen utan att betala för det.

Någon utdelning delas inte ut, och bolaget är tydligt med att någon utdelning ej planeras innan år 2020, all vinst återinvesteras i verksamheten för fortsatt tillväxt och fler förvärv.

USA

Alla som har intresse för börsen i allmänhet och betting-sektorn i allmänhet kan omöjligt ha missat nyheten för några veckor sedan efter en dom i USA som innebär att betting kommer att öppnas upp i hela USA, en nyhet som fick många svenska spelbolag att stiga på börsen och Catena gick upp mycket på denna nyhet.

Catena genomförde nämligen ett förvärv under första kvartalet 2018 när man köpte den amerikanska affiliatesajten "BonusSeeker.com", sedan tidigare har man också siten pokerscout.com. Detta medför att Catena redan har en närvaro i USA och kommer i och med detta att kunna ta del av den tillväxt som nu förväntas i landet. Sannolikt kommer Catena att genomföra en serie av förvärv i USA i framöver, jag misstänker att man än så länge bara doppat tårna i denna marknad.

Verksamheten

Nåväl, vad gör egentligen bolaget? I årsredovisningen för verksamhetsåret 2017 anger man att visionen är "att bli den världsledande leverantören av högkvalitativa online leads".

Vad Catena gör är att äga och driva hemsidor. Man skaffar besökare till dessa hemsidor dels genom söktrafik men också genom betald media (köpta länkar via google exempelvis). Besökarna slussas sedan på ett eller annat sätt vidare till den slutliga hemsidan, som från börjar var målet för besökaren, ungefär på samma sätt som konsumenter nyttjar prisjakt för att hitta rätt hemsida att köpa en produkt ifrån. Problemet som Catena Media löser är att det kan vara svårt/omständligt/omöjligt för besökaren att hitta till rätt hemsida, därför finns Catena Media som mellanhand och tillhandahåller spelguider, recensioner, prisjämförelser, tillgång till specialerbjudanden osv så att rätt kund hamnar på rätt hemsida. Ett slags prisjakt fast för gambling.

Förutsatt att Catena Media gör rätt medför detta att Catena Media får hög användarnöjdhet, hög kundnöjdhet och en långsiktig lönsamhet. Det blir dessutom något av en självförstärkande spiral. Bolag som Prisjakt och "hotels.com" kan, om de tillhandahåller ett ständigt heltäckande och relevant utbud på sin hemsida, bli den naturliga startpunkten för alla konsumenter. Konsumenten kommer alltså vända sig till prisjakt i första hand när en ny tvättmaskin ska införskaffas, där kan man få se vilka olika butiker som säljer tvättmaskinen, vilka olika priser som förekommer, recensioner och tekniska egenskaper för produkten. Utifrån all denna info klickar man sig vidare till den hemsida som verkar mest attraktiv för just denna kund. Detta medför att Prisjakt får en oerhörd makt, och kommer att kunna ta bra betalt av de olika butikerna som säljer tvättmaskiner. Om en butik väljer att inte ställa upp på prisjakts villkor (vilket så klart är frivilligt) kommer prisjakt visserligen att ha med butiken i sin sammanställning (annars har man inte ett komplett utbud att erbjuda konsumenten) men kommer inte att visa butiken med logga, och kanske flyttar ner butiken så att den inte hamnar högst upp. Detta agerande från Prisjakt kommer kraftigt reducera trafiken till butikens hemsida som till slut blir tvingad att gå med på Prisjakt villkor.
På ett liknande sätt har "hotels.com" och liknande sidor helt vänt upp och ner på hela hotellbranschen. Jag själv skulle aldrig googla på hotell för en viss ort och söka priset inne på hotellets egna hemsida (om jag inte besökt det aktuella hotellet tidigare och vet att jag vill just dit). Jag använder mig uteslutande av hotels.com och bokar samtliga hotell via denna sida, de hotell som väljer att inte finnas med där och som inte accepterar tjänstens villkor kommer jag heller aldrig någonsin att besöka eller bo på.

Catena Media bedriver en liknande verksamhet. En stor skillnad mot exempelvis prisjakt är att på Prisjakt finns exakt samma tvättmaskin i 30 olika butiker, där konsumenten alltså kan vara ute efter att enbart söka lägsta pris. Hos Catena Media är slutprodukterna "alltid" helt unika på de olika sidorna man slussar vidare konsumenten till, varje spelbolag har olika utbud, olika bonus, olika omsättningskrav, olika villkor osv. Genom att erbjuda kompletta sammanställningar, recensioner mm för diverse spelsiter slussar man konsumenten till rätt hemsida direkt, där spelet, bonusarna, utbudet mm stämmer bäst överens med konsumentens preferenser. Genom att bli störst inom denna typ av jämförelsesidor får man också ett monopol som blir ointagligt om man fortsätter arbete för att göra sig relevant. Se bara vilka lokala monopol som prisjakt, blocket m.fl har skapat. Givetvis finns det konkurrenter som försöker utmana och skapa egna nischer osv, men monopolen består, man äger i princip sin marknad då handel föder handel. Alla besöker blocket för man vet att där är utbudet störst, och alla säljer via blocket för man vet att alla besöker just den sidan.

Nu bettar jag själv ingenting på nätet, så jag kan själv inte bedöma huruvida Catena Medias olika hemsidor som man äger och bedriver är relevanta eller vilken ställning de har på marknaden.

Catena själva visualiserar sin roll på marknaden med följande bild (i årsredovisningen för 2017)

Catena Medias roll på marknaden


Catenas verksamhetsområden

Efter ett förvärv som genomfördes nyligen har Catena nu 4 verksamhetsområden, nämligen Sports betting, casino, poker och finans.

Verksamhetsåret 2017

Under 2017 genomförde Catena 10 förvärv, ökade intäkterna med 69 %, 28 % organisk tillväxt för sökintäkterna, aktien flyttades från First North till Nasdaq Mid cap, satsat på amerikanska marknaden och kompletterat med ett fjärde verksamhetsområde (finansiella tjänster),

Konsolidering

Marknaden är relativt ung. Visserligen har betting och gambling förekommit väldigt länge i samhället, men den explosion av online-spelande de senaste åren saknar motstycke. Detta gör att branschen ändå är relativt ung och det kommer många olika uppstickare till höger och vänster. Catena Media är verksamma inom en ganska smal nisch i branschen, samtidigt som den smala nischen är bred och spänner över hela online-marknaden (jag vet inte hur jag ska beskriva det på ett bättre sätt).

Givetvis finns det konkurrenter till Catena, så väl professionella bolag men också "hemmabyggen", sidor och verksamheter som startats upp av kompisar, studenter etc som bedriver en liknande och konkurrerande verksamhet som Catena gör. "Lead generation" är således en mycket fragmenterad marknad där Catena är en av de största aktörerna och har ändå bara 8 år på nacken. Detta gör att en ständig konsolidering pågår, där Catena är en tongivande aktör med sina ständiga och återkommande förvärv.

Fiffel i sökordsexponering, exponering mm.

Det har tidigare lättare gått att "fiffla" för att få bättre ranking på sidor som Google, något som idag försvårats avsevärt i takt med att Google utvecklat sina egna system och algoritmer.

I mars 2016 basunerade dagens industri ut att Catena Media gör reklam på diverse "vuxensidor", något som enligt Catena Media var en smutskastningskampanj från Catenas konkurrenter som låg bakom denna exponering och placering på sidorna.

I takt med att branschen och hela fenomenet kring sökordsoptimering mm mognar och standardiseras kommer större aktörer som "följer regelverket" (vilket Catena i detta fall gör, i alla fall enligt egen utsago, som investerare/utomstående privatperson är det svårt att följa upp påståenden likt dessa) gynnas medan aktörer som befinner sig på gråskalan eller oerfarna uppstickare får allt svårare att mäta sig med de etablerade giganterna.

Regleringar och konsumentskydd

Jag som inte varit införstådd alls i spelmarknaden sedan tidigare (vilket jag väl i ärlighetens namn inte är nu heller) har ändå förstått att det pågår en reglering på diverse marknader, exempelvis den svenska. Detta är en global trend där spelmarknaderna regleras och licensieras, allt för att få ordning och reda, för att kunna styra upp beskattningen av verksamheterna men också för att stärka konsumentens ställning mot spelbolagen.

Jag är inte helt införstådd i hur detta i slutändan kommer att påverka Catena, men bolaget är redan idag verksamt på reglerade så väl som oreglerade marknader och står så att säga alltid på konsumentens sida. Bland annat bedriver man sidan AskGamblers som fyller en stor funktion i att konsumenter kan driva tvister och klagomål mot olika operatörer. Idag kommer 60 % av intäkterna från reglerade marknader.

Varifrån kommer egentligen pengarna?
Hur kan affärsmodellen egentligen vara lönsam, vem betalar pengar till Catena? Kan inte spelbolagen klara sig utan Catena?

Som jag har skrivit ovan är Catena mycket duktiga på att attrahera användare till sina egna sidor (se länkar längre ner för lite exempel på sidor som Catena driver) och blir därför en "maktfaktor" bland spelbolagen då man kan påverka och styra till vilka spelbolag man skickar vidare sina användare.

Dessa användare, själva konsumenterna, kommer oftast in på Catenas sidor just vid det tillfälle när de står beredda att spendera pengar. Låt säga att en person precis har fått lön och ska in och spela för ett förhållandevis stort belopp och googlar på "stor bonus höga insatser". Om Catena har gjort sitt jobb väl kommer någon av deras sidor att vara den första sökträffen och därmed kommer kunden som är redo att spendera pengar in till Catena. Catenas uppgift är därefter att utifrån kundens preferenser skicka kunden vidare till ett sådant spelbolag som matchar önskemålen, vilket blir en lönsam affär för spelbolaget.

Här uppstår sedan en transaktion från spelbolaget som fick kunden till Catena. Antingen får Catena en andel av alla pengar (nettointäkter) som spelbolaget tjänar på kunden under all framtid så länge kunden är medlem där. Eller så får Catena en engångsbetalning för varje ny kund som registrerar sig hos ett spelbolag via någon av Catenas sidor. Catena använder sig också av en mix mellan dessa båda modeller, dels får man en engångsbetalning och därefter löpande intäkter baserat på spelbolagets nettointäkter.

Utöver dessa kan Catena också sälja annonsplatser, ta betalt för att recensera ett spelbolag osv, vilket ofta blir en del av ett större affärsavtal som kan omfatta fasta så väl som rörliga avgifter.

Catena har alltså lyckats kapitalisera på spelbolagens affärer utan att egentligen riskera något, eller att för den sakens skull ta betalt av själva konsumenten, samtidigt har man blivit "ett nödvändigt ont" för spelbolagen, de kan inte välja att undvika Catena då det rör sig om så otroligt stora mängder kunder som Catena styr över. Man skulle kunna säga att Catena har blivit en infrastruktur som spelbolagen är tvungna att nyttja för att bygga sin egen verksamhet kring.

Hur gör sig Catena Media attraktiva för användare?
Utöver det mest uppenbara sättet, att tillhandahålla hemsidor med relevanta recensioner, betygsättningar, bonusjämförelser osv så har Catena också startat podcasts och Youtubekanaler, där man ger information, underhållning, relevanta intervjuer mm till spelintresserade, fans osv. På så sätt kan man attrahera erfarna och intresserade spelare som söker extra information inför ett spel eller en match.

Ett exempel på detta är hemsidan "Livebetting.se" där Sladjan Osmanagic (fotbollsexpert) och Jonas Dahlquist ger bettingtips och har förhandsvisningar av stora sportevenemang mm.

Lyckas man attrahera människor som är riktigt intresserade av sport har man också lyckats få uppmärksamheten från de kunder som kommer att generera återkommande intäkter till spelbolagen, alltså de mest lönsamma kunderna.

Största ägarna i bolaget
De största ägarna, och deras andel av kapital/röster är enligt följande:
Optimizer Invest Ltd 13,5 %.
Swedbank Robur fonder 8,9 %
Aveny Ltd 8,4 %
Investment AB Öresund 7,0 %
Pixel Wizard Ltd 6,7 %
Handelsbanken fonder 5,5 %
Michael Knutsson 4,4 %
LFJK Ltd 3,7 %
Baybets Ltd 2,9 %
Erik Selin 2,6 %
M.fl.

Optimizer Invest grundades 2012 på Malta av Mikael Riese Harstad och Henrik Persson Ekdahl samt André Lavold, alltså samma år som Catena grundades.

Aveny Ltd kontrolleras av Erik Bergman (en av de båda grundarna till Catena).

Öresund är ett svenskt investmentbolag med Mats Qviberg bakom spakarna.

Pixel Wizard kontrolleras av Emil Thidell (en av de båda grundarna till Catena).

Michael Knutsson, son till Bertil Knutsson, som genom bolaget Knutsson Holdings AB bland annat äger kontrollposter i bolag som Betsson och NetEnt.

Baybets köptes upp av Catena i december 2017 där en del av köpet genomfördes med egna aktier som betalning.

Erik Selin äger bolaget Erik Selin fastigheter AB och är huvudägare och VD i Balder. Enligt Wikipedia är han engagerad i mer än 300 fastighetsbolag, bland annat i fastighetsbolaget Catena.

Totalt sett en splittrad ägarskara, men samtidigt ägare av kött och blod. Vilka LFJK är lyckades jag inte lista ut.

Catena Medias VD

Den 3 oktober sparkades Catenas VD Robert Andersson av styrelsen, i samband med detta klev Henrik Persson Ekdahl in som operativ VD för bolaget. Henrik var sedan tidigare styrelseordförande och ägarrepresentant från Optimizer. Det hade sedan en tid innan denna händelse ryktats att Optimizer skulle avyttra sin position i Catena efter att en aktieförsäljning genomförts.

Den 2 mars i år kom ett pressmeddelande från Catena om att Per Hellberg kommer att tillträda som VD senast 3 september 2018, och den 4 juni kom ett pressmeddelande om att Per tillträder som VD samma dag, alltså 4 juni. Per har erfarenhet sedan tidigare från såväl online som gamling men har också varit med om att växa organisationer globalt.

Det ska bli spännande att följa Per som VD men också att se hur Optimizer agerar efter detta. Risken att en stor ägare kliver av eller att det är svårt att rekrytera en bra VD finns i alla bolag, således inget unikt för Catena. Att en storägare säljer aktier är något jag helst inte ser i mina innehavsbolag.

Värdering/balansräkning/skuldsättning/vinst & resultat mm

Den här analysen blir lite speciell, då Catena Media bedriver en otroligt expansiv och offensiv verksamhet. Allting går väldigt fort och företaget har genomfört förvärv samtidigt som jag skrivit denna analys, samtidigt som jag förväntar mig nya förvärv inom kort.

Att titta på bolagets siffror kommer dess värre inte att hjälpa mig särskilt mycket. Jag har via Börsdata redan gått igenom bolagets omsättning och vinst och dessa siffror utvecklas i alla fall i rätt riktning. Balansräkningen, skulden mm förändras mycket fort och då bolaget är förvärvsinriktat där en del av förvärven sker med lånade pengar kommer bolagets siffror att skilja sig från de bolag jag normalt tittar på. Risken blir därmed högre i Catena Media, sannolikheten att något går fel eller att bolaget hamnar i ekonomiskt trångmål mm är högre i Catena än i övriga bolag i min portfölj. Visserligen växer Catena så det knakar vilket också medför att den potentiella avkastningen också blir högre, men när ett bolag haussas av många är det än viktigare att fokusera på riskerna.

Bolagets P/E uppgår till 31 vilket visserligen är högt, men jämfört med vad många "mogna" bolag handlas till för värdering är inte bolaget vansinnigt dyrt.

Vad är en användare hos Catena värd?

År 2017 hade Catena 385 642 "new depositing customers", vilket jag tolkar som att bolaget totalt förmedlade så många nya kunder som registrerade sig hos ett spelbolag.

Catenas vinst för 2017 var 217 miljoner kr (räknat på en valutakurs för Euron på 10,3). Detta medför att i snitt genererade en ny betalande kund 560 kr i intäkter till Catena, men också att varje sådan kund värderas till 18 151 kr, baserat på att företaget idag är värderat till 7 miljarder.

Givetvis är det framtida kunder som marknaden sätter ett värde på och inte förra årets kunder, men det är ändå en rolig räkneövning att genomföra. Detta är för övrigt bara ett annat sätt att räkna fram P/E på, men ger en siffra som är lättare att relatera till.

Slutsats

Som ett resultat av denna analys kommer jag  investera pengar i Catena Media. Jag kommer inte att låta bolaget få en stor position i min portfölj, utan låter bolaget utgöra en begränsad del av portföljen för att inte exponera mig mot allt för stor risk. I ett något senare skede när bolaget har redovisat vinst i några fler år och börjat dela ut pengar är jag beredd att öka mitt ägande i bolaget.

Jag äger redan aktier i Catena Media
När jag började skriva denna analys och genomgång av bolaget ägde jag inga aktier i Catena, men nu när analysen är klar har jag hunnit köpa lite aktier. Det påverkar så klart min bedömning och mitt förhållningssätt till bolaget, så det är av värde att förtydliga.

Friskrivning
Det borde vara helt uppenbart men är ändå värt att poängteras, jag själv kan ingenting om betting osv och har ingen kunskap alls inom området sedan tidigare. Detta är vad jag har lyckats läsa/lyssna mig till och jag har fortfarande mycket information kvar att ta till mig av. Man ska givetvis göra sin egen analys innan man investerar pengar.

Vidare läsning:
Bloggen Fundamentalanalys. Magnus som driver den bloggen har skrivit om bolaget länge och mycket, där finns en hel del information att ta del av. Magnus är delägare i Catena och positiv till bolaget.

Vidare lyssning:
Avsnitt 178 och 189 av Börspodden. Jag kan dock tycka att dessa båda avsnitt är lite väl positiva till bolaget och att man lite för lätt viftar bort och avfärdar risker och utmaningar för bolaget.

Diverse av Catena Medias sidor:
Nedan följer diverse länkar till hemsidor som idag ägs/drivs/kontrolleras av Catena Media.
AskGamblers
JohnSlots
AskFans
NewCasinos
Squawka
Slotsia
Gambling-Metropolis
Latestbetting-Sites
RightCasino
SBAT
RacingTips
Casino6000
Norske-Spilleautomater
NyeCasino
NorgeVegas
Freespins
Spelbloggare
Livebetting
OnlinePokerReport
PokerScout
EsportsBets
LegalSportsReport
och många många fler...

Jag gissar att jag kan ha missuppfattat något kring bolaget och om du som läsare har något fel att anmärka på eller mer information att bidra med skulle jag uppskatta mycket om du vill lämna en kommentar. Ännu gladare blir jag om du som tycker att min slutsats att köpa aktier i Catena är felaktigt, om du tycker att Catena av någon anledning inte är ett bra case, dela då gärna med dig av dina tankar och idéer i en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar