torsdag 21 juni 2018

Förhållningssätt till bolag som inte delar ut pengar

För att hålla risken på en lägre nivå i portföljen har jag satt upp som en regel för mig själv att samtliga bolag jag köper aktier i ska dela ut pengar. På detta sätt kan jag enbart investera i bolag som har kommit så långt i sin utveckling att man passerat den kapitalkrävande fasen där en verksamhet byggs upp och istället kommit in i en fas där verksamheten utvecklats så mycket att den genererar ett positivt kassaflöde så att det blir pengar över som kan delas ut.

På detta sätt vet man att pengarna i bolaget är riktiga, att det faktiskt uppstår en riktig vinst och ett riktigt överskott som jag som delägare kan få ta del av. Det finns ju exempel på bolag som redovisat vinster som egentligen inte varit verkliga vinster (Alliance Oil exempelvis, som redovisade vinster men som hade ett negativt kassaflöde, man gick alltså minus med redovisade vinst).

Att uteslutande investera i utdelande bolag är på intet sätt en garanti för att undvika förluster eller dåliga affärer, men man sållar bort många av de sämsta bolagen.

Problemet är ju också att man samtidigt sållar bort många väldigt bra bolag, som använder alla pengar man tjänar till att investera i sin egen verksamhet. Förhoppningsvis är Catena Media ett sådant bolag, som jag ju nu har investerat pengar i. Jag är medveten om att risken i detta bolag är betydligt högre än i många andra bolag jag äger.

Dels har bolaget en kort historik, det är verksamt i en bransch jag inte är bekant med, jag kan inte förstå deras verksamhet och intjäning fullt ut, bolaget expanderar kraftigt, så väl organiskt som via uppköp. Det är alltså många saker som kan gå fel här, sammanfattningsvis är risken hög. I och med detta kan också den potentiella avkastningen bli väldigt hög, men det ställer ju också krav på att Catena ska lyckas med väldigt mycket av det man tar sig an.

Om Catena skulle hamna i en juridisk tvist med myndigheter på en marknad samtidigt som man upptäcker att ett förvärv gjordes till alldeles för hög värdering och tvingas till nedskrivningar osv tror jag att detta skulle drabba bolaget, verksamheten och aktiekursen mycket negativt.

Jag har inte för avsikt att styra om portföljen till denna typ av bolag, absolut inte. I dagsläget finns det bara rum för Catena Media som icke utdelande bolag, och jag kommer inte att köpa aktier så att bolaget utgör större andel än 3,75 % av min portfölj (alltså ca 15 000 kr om portföljen är värd 400 000 kr). Givetvis kan bolaget, om allt vill sig väl, kunna öka i värde på egen hand så att denna gräns passeras av denna anledning.

Den stora basen i min portfölj ska vara "trög", den ska gå upp sakta men säkert i konjunkturuppgång och ska inte kollapsa i lågkonjunktur. Vinsterna ska vara stabila och långsamt ökande. Det utesluter dock inte att jag på sikt har en andel av min portfölj som mer snabbväxande bolag eller som på annat sätt avviker från mina normala rutiner kring investeringar. Catena Media och Evolution Gaming är definitivt två bolag som är utanför min "comfort zone", det återstår nu att se om jag gör bort mig eller om detta utvecklas bra på sikt. Evolution Gaming delar i alla fall ut pengar, vilket gör att jag känner mig mer trygg i den investeringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar