lördag 28 april 2018

Samtliga utländska aktier i KF

Jag har hittills köpt samtliga aktier i mitt ISK, så väl svenska, norska, finska, amerikanska osv. Enda undantaget har varit danska aktier som placerats i KF pga deras mer komplicerade skatteregler vid utländskt ägande.

Jag har valt att göra så för att ha allt så enkelt som möjligt, alla aktier på samma konto låter ju onekligen enkelt och bra.

Problemet uppstår dock när återbäringen av källskatten överstiger 500 kr i kombination med att man har underskott av kapital. Den summa som överstiger 500 kr i källskatt återfås då nämligen ej. Jag har inte underskott av kapital just nu och jag tror inte att jag kommer att ha det de kommande åren heller, men längre fram i tiden är jag helt övertygad om att jag kommer ha underskott av kapital på grund av fastighetsköp. Därför är det lika bra att genomföra övergången till KF omgående.

Mitt senaste köp i Realty Income genomfördes i min KF (där också Novo Nordisk ligger) och samtliga framtida köp i utländska aktier kommer genomföras i KF. Jag har ingen möjlighet att besöka årsstämmorna i dessa bolag varpå det inte finns någon som helst fördel med att behålla dessa aktier i ISK. Jag kommer också successivt att försöka flytta mina befintliga utländska innehav från ISK till KF. Förhoppningsvis kommer Avanza (likt tidigare år) att erbjuda gratis courtage för handel i amerikanska värdepapper 5 juli (dagen efter USAs nationaldag), då kommer jag att genomföra flytten i samtliga aktier denna dag. Om det inte blir något gratis courtage (rimligtvis kommer Avanza förr eller senare upphöra med denna tradition i och med att handel med amerikanska värdepapper nu ändå blivit poppis) i anslutning till nationaldagen kommer jag successivt under hösten att flytta över samtliga värdepapper till KF.

Gårdagens aviserade köp i P&G kommer därför att genomföras i min KF.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar