söndag 21 oktober 2018

Börsnedgång, vinstvarning och "rapportmiss"

Senaste veckorna och framför allt senaste börsdagen har minst sagt varit händelserika!

Jag kan börja med att konstatera att portföljen sedan i slutet av mars har gått ner 6,6 % vilket motsvarar 35 000 kr. Jag har upplevt större sättningar än detta men i takt med att portföljen har växt har nu värdet som försvunnit från portföljen växt sig allt större i svängningarna. Det är både lärorikt och avskräckande på samma gång, tur att man inte "börjar" på börsen med för stort kapital utan att man hinner vänja sig under resans gång, om man nu någonsin blir helt van.

Det är lätt hänt att tappa respekten för pengar i dessa svängningar. Jag passade i veckan på att köpa extra lök på ICA då priset endast var på 5 kr/kg, samtidigt som aktieportföljen minskat med siffrorna enligt ovan sedan augusti. På något konstigt sätt gör jag skillnad mellan "mina pengar" och "aktieportföljens pengar" och jag har en stenhård mental inställning att pengarna på börsen inte ska behöva användas till något viktigt inom kommande 10 åren och att de måste få tillåtas rasa i värde både uppåt och nedåt. Jag vill på tal om det minnas att Tomas Linnala vid något tillfälle lustigt beskrev att Fingerprints aktiekurs "kollapsade uppåt"... (apropå kraftiga rörelser både uppåt och nedåt).

Och som lök på laxen blev fredagen extra turbulent för mig.

  • Skanska vinstvarnade och dök med 10,5 %.
  • Atlas Copco redovisade Q3 och gick ner 6,5 %.
  • Husqvarna redovisade Q3 och gick ner 8,5 %.
Skanska gjorde en vinstvarning i samband med en nedskrivning på 1,3 miljarder kr vilket motsvarar 32 % av hela årsvinsten 2017 som låg på 4,1 miljarder kr. Det är projekt i USA som ställer till det och i och med detta lägger Skanska om sin strategi i USA och kommer framöver undvika stora och omfattande OPS-projekt (offentlig-privat-samverkan), dessutom fick någon form av högt sittande chef i USA sparken. Jag undrar hur något kan gå så fel men hoppas att Skanska lär sig av detta och sprider denna erfarenhet inom koncernen. Frågan är hur länge Fredrik Lundberg tolererar denna typ av misstag, framför allt när de kommer från USA. Så som jag har förstått Fredriks inställning vill han avknoppa/sälja Skanskas verksamhet i USA, detta ger honom vatten på kvarnen i den frågan.

Atlas Copco gjorden väl ingen dundertabbe direkt utan det handlade mer om att förväntningarna var för högt ställda och aktiekursen därmed något hög i förhållande till de faktiska siffrorna som levererades.  Jämfört med förväntningarna från analytikerna kom rörelseresultatet in 3,5 % lägre än förväntat, rörelsemarginalen 1,3 %-enheter lägre än förväntat och försäljningen 2,2 % lägre än förväntat. Således en "sur karamell" för börsen vilket visade sig i kursreaktionen.

Husqvarnas rapport togs initialt emot ganska bra men allt eftersom dagen gick dalade kursen sakta men säkert nedåt. Jag själv kikade igenom siffrorna på morgonen och tyckte att de såg ganska bra ut. Året och framför allt sommaren har varit turbulent för Husqvarna som dels råkat ut för en oerhört varm och torr sommar vilket så klart drabbat deras gräsklipparförsäljning hårt men räddats lite av stark försäljning för bevattning (gardena). Man har tidigare aviserat att man kommer att omstrukturera divisionen "consumer brands" vilket kommer generera kostnader innan förändringarna märks i form av ökade marginaler osv. Jag tyckte att rapporten såg fin ut utifrån rådande omständigheter och kan avslöja redan nu att jag har för avsikt att köpa fler aktier i bolaget redan i november!

Jag har inte för avsikt att avvika det minsta från min investeringsplan att köpa aktier månad efter månad och jag hoppas att mitt psyke ska tåla nedgångar på börsen på 60 % eller mer även om jag hoppas att detta inte kommer inträffa då det vare sig lär vara bra för svensk sysselsättning, bostadsmarknad eller politik.

Jag är också oerhört glad att jag är obelånad i dagsläget då det både ger mig möjlighet att "sitta still i båten" och samtidigt sova gott om natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar