tisdag 9 oktober 2018

Öresund har ökat i Catena Media (och tar plats i styrelsen)

Idag släppte Öresund sin kvartalsrapport för Q3 och där kunde man läsa att bolaget köpt aktier för 85 miljoner kr.

Den 31 augusti ägde Öresund 4,713,047 aktier i Catena Media vilket motsvarade 8,4 % av rösterna och kapitalet och gjorde Öresund till den näst största ägaren efter Swedbank Robur Fonder.

I och med nuvarande ägande har har Öresund ökat sin position till 4,863,047 aktier, en ökning med 150 000 aktier. I och med detta uppgår Öresunds ägarandel nu till 8,7 % och det är inte långt kvar innan man passerar Swedband Robur som största ägare på 9,0 %. Min egen spekulation är att Öresund kommer bli den största ägaren i bolaget, kanske redan i år.

En annan förändring som skett i Catena Media är att Öresunds representant Øystein Engebretsen (som är investeringsansvarig på Öresund) tagit en plats i styrelsen på Catena Media som ledamot.

Det är tydligt och mycket glädjande att Öresund ökar sin investering i Catena Media och dessutom engagerar sig operationellt i bolaget.

Jag har tidigare aviserat att jag nu inte kommer att köpa några ytterligare aktier i Catena innan bolaget visat att även vinsten per aktie ökar. Om detta sker kommer jag att investera ytterligare 2 000 kr i bolaget. Min nuvarande position uppgår till  blygsamma 6 600 kr och utgör blott 1,5 % av min portfölj. Jag ligger dock redan 36 % back i min investering och har beslutat mig för att inte investera ytterligare kapital utöver dessa 2 000 kr i bolaget, hur mycket jag än tror på det. Denna investering är riskfylld och måste begränsas i sin omfattning, oavsett dess potential.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar