tisdag 30 oktober 2018

Jag tror nästa börsnedgång blir hastig och djup

Jag tror inte att nuvarande nedgång på börsen är starten på en ny större nedgång, absolut inte. Jag tror att börsen kommer fortsätta ligga på nuvarande nivåer eller kanske fortsätta uppåt, detta i alla fall inom närmsta framtiden. Anledningen till att jag tror så är att ekonomin fortfarande går bra.

Missförstå mig inte, ekonomin bygger i grund och botten på en alldeles för håg belåning vilket inte är hållbart i längden och ekonomin är därför "sjuk" och botemedlet är en sänkt belåning. Detta gäller för stora delar av världen i allmänhet och Sverige i synnerhet. Men här och nu tuffar ekonomin på, folk har ännu inte upptäckt att kejsaren är naken och därför tror jag också att ekonomin kommer gå bra ytterligare ett tag framöver.

Människor har jobb, företagen fortsätter anställa och investera, det byggs och den ekonomiska aktiviteten är hög! Det räcker med att besöka ett shoppingcenter för att inse att människor inte är rädda för att spendera pengar och därmed kommer hjulen att rulla ett tag till.

Men med tanke på hur börsen, "börsexperterna" och investerare har agerat i denna lilla dipp vi nu upplever där börsen gått ner måttliga 10 %, räknat från slutet av september till slutet av oktober blir jag rädd. 10 % är ingenting och det oroar mig påtagligt att det skrivs om "börskaos" i tidningar, "sparekonomer" är ute och "tipsar" om hur folk ska agera och det märks bland människor jag vanligen diskuterar börs och ekonomi med att man blivit oroligare.

För all del så är det bra att man får sig en tankeställare kring vilka bolag man egentligen har i sin portfölj och hur trygg man känner sig med dessa. Men det är också ett bevis på att investerare har glömt bort hur börsen kan svänga på ganska kort tid.

Från november 2015 till januari 2016 gick börsen ner med 11 %.
Från juli 2017 till augusti 2017 gick börsen ned med 7 %.
Från januari 2018 till februari 2018 gick börsen ner med 8 %.

Osv osv, nedgångar i den här storleksordningen händer regelbundet och hela tiden, det är en del av att investera på börsen. Det sker många märkliga uppgångar så väl som nedgångar.

Det som egentligen oroar mig är att nu när detta sker och människor blir oroliga är ekonomin samtidigt stark, det är lätt att få ett jobb, banken ifrågasätter inte belåningen på bostadsrätten, det är lätt att handla på kredit, bolagen ökar sina vinster och sannolikt kommer många utdelningar höjas till våren.

När börsen väl börjar gå ner på riktigt kommer detta sannolikt bero på att konjunkturen viker på riktigt och vi ser en svagare eller rent av krympande ekonomi i Sverige/Europa/Världen. Då kommer börsen gå ner samtidigt som människor blir av med sina jobb, banken ifrågasätter din belåning, det blir svårt att handla på kredit, bolagens vinster minskar eller uteblir och sannolikt kommer många utdelningar att sänkas. Detta i kombination med en påtagligt försvagad bostadsmarknad kommer inte att bli roligt alls.

Vi vet att en lågkonjunktur kommer att inträffa någon gång i framtiden, det vore nästan osannolikt om det inte sker inom 3 år. Man bör ha tänkt denna tanke i förväg och man bör ha innehav i sin portfölj som inte går under pga detta.

Jag säger inte att min egen portfölj är den bästa i tuffa tider, mitt budskap och min förhoppning är att människor i alla fall hinner reflektera över att det finns bättre och det finns sämre bolag att ha i sina portföljer när börsen går ner. Likväl som det finns bättre och sämre portföljsammansättningar.

Jag kommer att behålla min portfölj obelånad över överskådlig framtid och jag är nöjd både med valutaspridning och bolagsspridning i min egen portfölj. Detta räddar mig inte undan från en allmän börsnedgång och det finns absolut ingenting som stavas "säkra bolag".

Syftet med detta blogginlägg är inte att hålla hög svansföring eller framhäva min egen strategi. Jag lär mig om börs och ekonomi hela tiden och är långt ifrån fullärd, jag överraskas allt för ofta i hur fel jag har i mina prognoser och har insett att ju mer man tror att man lärt sig desto mer inser man att man har kvar att lära. Syftet med blogginlägget är dels att väcka tanken hos den som läser att börsnedgångar kommer med viss regelbundenhet (vilket är sunt och bra) och dels att dokumentera mina egna tankar just nu så att jag kan återvända till detta inlägget i framtiden när jag har facit i hand och förundras över hur oerhört fel eller rätt jag faktiskt hade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar