tisdag 23 oktober 2018

Vad händer i Novo Nordisk?

Alla händelser på börsen går så klart inte att förklara och ibland är det ju bara löjligt när diverse "experter" och "gurus" presenterar enkla förklaringar om varför utvecklingen blivit som den blivit.

Jag själv har noterat att Novo Nordisk har kommit ner lite under senaste tiden och har slängt ett öga på bolaget för att se om det hänt något som är värt att notera.

Jag köpte aktier i bolaget i slutet av 2016 och i början av 2017 när bolaget gick ner rejält i kurs. Sedan kände jag mig smart i efterhand och tänkte "varför köpte jag inte mer". Från mina köp gick kursen upp ungefär 40 % och vände sedan nedåt ganska hastigt och har varit ganska turbulent nu under 2018.

Idag är kursen 277 DKK, ca 10 % över den nivå där jag senast köpte. Från toppen i januari i år är kursen ner otroliga 20 %.

Novo Nordisk är inte bara ett börsnoterat bolag utan dessutom ett bolag verksamt på en marknad som konstant hotas av politik, misslyckade forskningsresultat, oväntade och negativa biverkningar hos patienter, konkurrenter som hittar bättre preparat och metoder mm. Det är så klart helt omöjligt att hitta förklaringar bakom alla de kursrörelser som sker, ena dagen är det en "sur börs" som påverkar och dagen efter är det Donald Trump som hotar att begränsa läkemedelsbolagens vinster.

Efter att ha varit inne på Avanzas Placeras sida för de samlade nyheterna, telegrammen och pressmeddelandena för Novo Nordisk kan jag konstatera att: Oj jösses vad mycket händelser som sker kring detta bolag. Det är som privatperson helt omöjligt att kunna bevaka detta bolag löpande.

Ett urval av nyheter från 2018:

  • Sanofi köper bioteknikbolaget Ablynx framför näsan på Novo Nordisk som inte höjer sitt bud.
  • Novo Nordisk startar ett återköpsprogram med återköp för upp till 14 miljarder DKK.
  • Nytt läkemedel "Ozempic" lanseras i USA.
  • Bolaget får ny styrelseordförande.
  • Man har lyckats höja priserna på insulin i USA men också tvingats till rabatter vilket lett till att effekten från prisökningen uteblivit.
  • "Ozempic" godkänns även i EU.
  • Man avslutar en fas 3-studie för "Semaglutide-tabletter" med positivt utfall för kontroll av blodsockernivåer för patienter med typ 2-diabetes.
  • "Ozempic" godkänns i Japan.
  • Ett besparingsprogram lanseras.
  • Tabletten Semaglutide verkar ge bättre resultat än andra befintliga egna läkemedel.
  • Läkemedlet Xultophy reglerar blodsockret bättre än konkurrerande preparat från Sanofi.
  • Novo Nordisk köper upp insulinbolaget Ziylo för 800 MUSD.
  • Man omorganiserar inom FOU varvid 400 personer får lämna bolaget.
  • Det konkurrerande bolaget Eli Lilly lämnar positiva besked för ett diabetesläkemedel i fas 2. Man ämnar genomföra fas 3 mellan 2019 och 2021. Detta är dåligt för Novo Nordisk som tappar 6 % på beskedet.
Och då har jag inte ens nämnt de olika kvartalsrapporterna ovan.

Omsättning och vinst har utvecklats enligt nedan. Omsättningen växer inte fullt lika snabbt som tidigare men har stagnerat de sista åren. Vinsten däremot har tuggat på lite bättre även om man ser en avmattning även där.



Novo Nordisk är ett svårt bolag att få grepp om, den saken är klar. Hur kursen ska gå framöver är helt omöjligt att säga, jag ser ingen tydlig förklaring till att kursen har svajat den senaste tiden annat än att omsättningen och vinsten har bromsat in.

Tyvärr ligger bolaget helt rätt i tiden med sina produkter. Vi människor blir allt fler och vi blir allt mer överviktiga och drabbas därmed i större utsträckning av välfärdssjukdomar så som diabetes. I och med detta blir det också givet att konkurrenter kommer visa ett allt större intresse för den marknad som Novo Nodisk idag dominerar.

När jag köpte mina första aktier i Novo Nordisk handlades bolaget till strax under P/E 17 och sjönk därefter ytterligare något. År 2017 redovisades en vinst per aktie på 15,35 och handlas idag till kursen 277 vilket ger P/E 18. Givet att bolaget sakta men säkert växer är jag beredd att betala P/E 18. Patienterna kan tyvärr inte välja att avstå bolagets produkter och ingenting talar för att patienterna kommer bli färre.

Jag kommer i och med detta att nyttja den dipp vi nu befinner oss i för att fylla på med lite fler aktier. Jag kommer inte stressa in i bolaget utan köpa lite i taget. Den så kallade "dippen" kan vara hur lång- eller kortvarig som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar