tisdag 5 november 2019

Ränta-på-ränta effekten tar fart i portföljen!

Äntligen har portföljen kommit upp ordentligt i storlek och jag noterar att ränta-på-ränta effekten märks allt mer tydligt.

Dels via att den procentuella utvecklingen i bolagens kurser får stort utslag i min ekonomi även i absoluta termer. En upp- eller nedgång på 2 % motsvarar nu 13 000 kr vilket spelar mycket stor roll sett till hushållets löner och var vi befinner oss i livet.

Jag har en tro på att börsen ska fortsätta upp på lång sikt och att portföljens sammansättning är gynnsam! Således eftersträvar jag fortsatt stor exponering mot börsen!

Men ett annat sätt som ränta-på-ränta effekten märks av är att utdelningarna på månadsbasis börjat bli så pass påtagliga att de på riktigt börjar påverka mina månadsköp av nya aktier!

Om vi tittar på en av diagrammen från min senaste månadsrapport ser man tydligt hur utdelningarna varje månad har ökat från år till år. Vissa månader får lite speciella staplar om jag sålt av aktier i någon högutdelare (typ H&M), men den övergripande utvecklingen framgår med all tydlighet:


November månad kommer bli riktigt trevlig då jag förväntar mig totalt ca 2 000 kr i utdelning vilket med nöd och näppe kommer att överträffa utdelningen för månaden som erhölls 2017. 2 000 kr extra kommer tillföra portföljen totalt 40 % extra att köpa aktier för utöver de vanliga 5 000 kr som jag tillför portföljen varje månad.

Ser man dessutom till hur utdelningen utvecklar sig över helåret är utvecklingen mycket trevlig. Jag har redan passerat 2018 års utdelningar med råge och kommer dessutom få ytterligare några tusenlappar till innan årsskiftet. Ser man till prognosen, alltså den högsta stapeln som redovisar utdelningarna för kommande 12 månader ser det väldigt bra ut för portföljen.


Min förväntade utdelning höjs i takt med att jag köper fler aktier varje månad. I dagsläget sätter jag in 5000 kr från lönen till aktieköp varje månad, detta resulterar i aktieköp för 60 000 kr varje år. Den förväntade utdelningen kommande 12 månader uppgår nu till otroliga 21 000 kr vilket alltså ökar summan för aktieköp årligen med 35 %. Dessutom ökar utdelningarna i takt med att bolagen höjer sina utdelningar med jämna mellanrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar