måndag 25 november 2019

Spaningar på nya bolag inför 2020 [Förnybar energi]

Här kommer inlägg nr 2 i en liten miniserie om potentiella amerikanska (och uppenbarligen kanadensiska) bolag att investera i under 2020.

För inlägg nr 1 i serien, följ denna länk.

I det första inlägget gick jag igenom 3 st amerikanska REITs, i detta inlägg kommer jag gå igenom bolag inom energisektorn och då specifikt förnybar energi. Jag vet om att det finns många bolag som är verksamma inom olja osv men sådana bolag skulle bara platsa i portföljen under samma förhållanden som Altria gör, när aktien är utbombad och direktavkastningen påtagligt hög. Men exempelvis Exxon Mobil handlas idag till P/E 20 med en direktavkastning på 5 %. När bolaget är "hatat" (inte av miljöaktivister alltså utan av investerare) och handlas till P/E 12 med en direktavkastning på 8 % är jag en potentiell investerare.

Hur som helst, i detta bolag hamnar fokus på just förnybar energi, något vi kommer ha ett behov av framöver. Helst av allt hade jag investerat med stor exponering mot kärnkraft, men jag har inte hittat något renodlat sådant bolag då det brukar ingå för mycket annat också.

TransAlta Renewable

TransAlta Renewable är egentligen endast en plan B, egentligen hade jag önskat att jag kunde investera pengar i Brookfield Renewable, men pga bolagsformen är en sådan investering inte möjlig att genomföra via Avanza. Nu ryktas det dock att Brookfield ska ändra bolagsform vilket kommer möjliggöra köp via Avanza, men mer om det bolaget nedan.

Transalta Renewable (TR) har ett börsvärde på 3,9 BCAD, handlas till P/E 17 med en direktavkastning på 6,4 % och delar ut pengar till aktieägarna varje månad.

Totalt har bolaget 2,4 GW installerad effekt som till 54 % kommer från vind, 41 % gas, 5 % vatten och 1 % sol. Man kan ifrågasätta gas som "förnyelsebar" energikälla men man har historiskt lagt stort fokus på att komma bort från kol som kraftkälla och då är gas ett relativt mycket bättre alternativ. 4 av 5 gasanläggningar ligger i Australien och en i Ontario, Kanada. I övrigt består anläggningarna av 20 vindkraftsparker, 13 vattenkraftverk och 1 solcellsanläggning.

Bolaget utgör inte en helt optimal investering för min del, jag hade gärna sett att man helt släppte sina gasanläggningar. Jag avvaktar med denna investering.

Brookfield Rewnewable

Brookfield Renewable grundades 2011 efter en sammanslagning av två fonder inom "Brookfield-paraplyet". Idag har man 940 anläggningar som producerar el och totalt 3 000 anställda. Börsvärdet ligger på 15,2 BCAD och handlas till P/E 270 (?) och med en direktavkastning på 3,88 % (med siffror från Yahoo Finance. Om man går in och beräknar direktavkastningen utifrån aktuell utdelning (2,06 USD) med aktuell kurs (45 USD) erhålls istället 4,5 % i direktavkastning. Jag tror att dessa nyckeltal kan se lite konstiga ut med anledning av att det är ett kanadensiskt bolag noterat i Toronto som ger utdelning i USD.

Det är ju uppenbart att P/E-talet antingen är felaktigt eller helt enkelt ett irrelevant nyckeltal för detta bolag. Det faller på sin egen orimlighet att bolaget skulle handlas till P/E 270, enligt Nasdaq handlas bolaget till P/E 147.

Bolagets installerade effekt är 18,1 GW och består av vattenkraft, vindkraft och solkraft. 8 GW kommer från vatten, 4,5 GW från vind, 1,8 GW sol, 2,7 GW från lagring och 0,6 GW från "övrigt". "övrigt" består av en anläggning med biomassa i Brasilien och två anläggningar med kraftvärme, en i Colombia och en i Nordamerika.

FFO taktar på och ökar fint, bolaget aviserade efter 2018 att man initierar kostnadsminskningar på 20 MUSD årligen samtidigt som man satsar offensivt med nya anläggningar samtidigt som man ensamma eller med partners köper andra bolag och befintliga anläggningar. På årsbasis delar man ut 90 % av FFO (2018). Uppköp osv verkar ske med nya aktier. Bland annat har man tagit en ganska stor position i bolaget TerraForm.

Den sammanlagda skulden uppgår till 2,35 MCAD med räntan 4,12 %.

Innergex

Innergex grundades 1990 i Kanada och utvecklar, äger och driver anläggningar för vattenkraft, vindkraft, geotermisk kraft och solcellsanläggningar i Nordamerika. Huvudsakligen har man anläggningar den Kanadensiska delstaten Québec men och har också expanderat till andra delstater i Kanada så väl som USA, Frankrike, Chile och Island. Börsvärdet är 2,36 BCAD, handlas till P/E 82 (!) och har en direktavkastning på 4,12 % och har funnits på börsen sedan 2007.

Bolaget växer en hel del, både genom utveckling av nya anläggningar på egen hand men också genom förvärv av befintliga anläggningar. Totalt kommer 67 % av intäkterna från Kanada och endast 1,2 % från USA. 41 % av intäkterna kommer från vattenkraft, 39 % från vind, 16 % från geotermisk och 3 % från solkraft.

Installerad effekt: 2,1 GW

Algonquin Power

Algonquin Power grundades 1988 och har idag ett börsvärde på 9,6 BCAD. Bolaget består dock av två stycken "dotterbolag", Liberty Power och Liberty Utilities. Jag har inte tiden som krävs för att sätta mig in i båda dessa verksamheter och inom utilities ingår distribution av både gas och vatten mm, vilket inte ligger inom ramen för vad jag önskar investera i även om detta kan vara intressant att titta på vid något annat tillfälle.

Slutsats

Tyvärr räckte inte tiden till för att beskriva de olika bolagen mer i detalj. Jag har läst igenom både årsredovisningar, kvartalsrapporter och investerarpresentationer och har en bättre bild av bolagen än vad jag lyckats sammanfatta ovan.

Kortfattat kan man säga att de olika bolagen är intressanta i följande ordning:
1. Brookfield
2. Innergex
3. Transalta
4. Algonquin

Jag har för avsikt att köpa in Brookfield i portföljen under 2020, vi får se om det blir något fler av de aktuella bolagen också, men gissningsvis finns det inte utrymme för fler än ett av bolagen med hänsyn till att investeringarna också måste vara meningsfulla för portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar