tisdag 26 november 2019

Spaningar på nya bolag inför 2020

Här kommer det tredje och sista inlägget om amerikanska och kanadensiska aktier att investera i under 2020. Jag har i de tidigare två inläggen skrivit om REITs och kanadensiska bolag i energisektorn.

Här nedan följer en genomgång av 5 bolag!

Exchange Income

Bolaget finns på börsen sedan 2004 och värderas idag till 1,5 BCAD och ger utdelning varje månad med en direktavkastning på 5,4 %. Affärsidén är att förvärva och driva bolag inom flygbranschen verksamma inom service, utrustning och tillverkning. Man har som uttalade mål att kunna dela ut stabila och växande utdelningar och maximera aktievärdet samtidigt som man fortsätter förvärva nya bolag. Totalt äger man 14 företag och verkar förvärva ett eller två nya bolag varje år. Bolaget är säkerligen fint och bra på alla sätt, men jag väljer att inte gå vidare med bolaget här. Flygbranschen har jag ingen som helst kunskap kring och även om bolaget och ledningen verkar otroligt duktiga på att växa så väl vinst som utdelning har jag allt för stort underläge när det kommer till att hitta felaktigheter och farlig skuldsättning mm. Tyvärr blir det en pass på detta bolag även om det verkar lockande!

Decisive Dividend

Bolaget börsnoterades 2013 och är idag värt 43 MCAD, i och med detta ett i sammanhanget väldigt litet bolag. Direktavkastningen ligger på smått otroliga 9,35 % och man delar ut pengar varje månad. Detta är det perfekta receptet för en utdelningsjägare! Men hur säkra är dessa utdelningar?

Detta är ett litet investmentbolag, man köper upp "tillverkande företag med ett starkt och förutsägbart kassaflöde" och syftet med detta är att kunna dela ut pengar till sina aktieägare varje månad. I mina öron låter detta som någon amerikansk version av Ratos fast med skillnaden att man behåller sitt ägande istället för att sälja av, så kanske en blandning av Ratos och Latour? Idag har bolaget endast 5 innehav vilket absolut är i minsta laget.

Tyvärr måste jag nog konstatera att bolagets 6 år långa historia är lite för kort för mig, och den höga direktavkastningen pekar på att risken är hög i bolaget. Dessutom har jag mycket svårt att värdera de 5 olika innehaven, ett bolag tillverkar kaminer, ett annat bevattningssystem osv.

Men, Gustavs aktieblogg har gått igenom bolaget mycket bättre och mer i detalj och dessutom genomfört två intervjuer med bolaget. Ni hittar en serie inlägg om detta på hans blogg. Gustav har faktiskt ägt bolaget ett tag och har en (enligt mig) ganska stor position i bolaget.

Jag läste också det inlägg som bloggen Framtidsinvesteringen skrivit i ämnet och där pekas på den mycket höga skuld som bolaget har, ett av de senaste lånet som togs för att finansiera köpet av Northside togs till en ränta på 8 %. Tyvärr, detta blir ett NEJ från mig.

Main Street Capital Corporation

Bolaget grundades i mitten på 90-talet och kom till börsen 2007. Börsvärdet är 2,7 BUSD, bolaget har en direktavkastning på 5,85 % och delar ut pengar varje månad. Verksamheten går ut på att man lånar ut pengar till bolag som behöver kapitaltillskott (gissningsvis offensiva kapitaltillskott för att kunna växa växla upp sin verksamhet) genom att köpa in sig i bolagen, man erhåller alltså aktier mot att man går in med pengar. I och med detta uppstår inga räntekostnader och Main Street behöver inte sätta någon deadline utan kan låta kapitalet vara verksamt i bolagen så länge man bedömer att det krävs.

Jag upplever dessvärre att bolaget är allt för svårt att få grepp om och jag är rädd att bli sittandes kvar som ägare i ett bolag fullt av surdegar, risken att man missar något är hög och bolagets verksamhet i sig bedömer jag som mycket riskfylld. Detta är inte den typ av bolag jag vill ha i min portfölj och får tyvärr passa även om jag efter en googling ser att bolaget verkar mycket poppis bland andra svenska bloggare. Vill man läsa en mycket bättre presentation av bolaget kan man läsa inlägget om bolaget från bloggaren Ruters Investeringar.

3M

3M är en gigant, bolaget grundades 1902 och har idag ett börsvärde på 98 BUSD. Vad som nu fångat mitt intresse är att bolaget fallit med 30 % på börsen sedan börstoppen i januari 2018. Nu handlas bolaget till P/E 20 och med en direktavkastning på 3,3 %. Det finns idag mer än 60 000 produkter på marknaden som bolaget utvecklat och tillhandahåller. Produkterna består av allt från andningskydd, tejp, hörselskydd och sandpapper till bilvårdsprodukter, reflekterande färg (till exempelvis vägskyltar) och laboratorierockar. Utveckling och forskning har blivit bolagets DNA och återinvesterar 6 % av intäkterna till fortsatt forskning. Man har 8 100 anställda som arbetar med utveckling och forskning och tar över 3000 nya patent årligen. År 2018 växte man organiskt med 3 % med intäkter på 33 BUSD varav 3,2 BUSD delades ut till aktieägarna och 4,9 BUSD användes för återköp. Det fria kassaflödet 2018 uppgick till 4,8 BUSD. Man har höjt utdelningen 60 år i rad. Vinsten 2018 medförde att 1,8 BUSD gick till utveckling och forskning och 1,6 MUSD i Capex (investeringar i anläggningstillgångar).

Jag tycker bolaget är intressant men samtidigt farligt. Med en så stor organisation som man byggt upp är det lätt att allt för stor del av vinsten försvinner till kostnader för onödiga mellanchefer och fasta kostnader.


Texas Instrument

Intresset för detta bolag väcktes när bloggaren och twittraren Utdelningscyklisten listade vilka bolag han skulle köpa aktier för om han erhöll en klumpsumma på 100 000 kr (eller något sådant). Ett av bolagen var just TI. Min egen erfarenhet från bolaget är grafräknaren T84+ som jag hade när jag läste på gymnasiet! Bolaget värderas till 110 BUSD, handlas till 3 % direktavkastning och har funnits på börsen sedan 1972. De senaste 5 åren har aktien gått upp med över 130 % på börsen. Bolaget handlas nu till P/E 22.

Jag trodde fortfarande att bolaget uteslutande ägnade sig åt att tillverka grafräknare men det visade sig nu när jag läste lite mer att bolaget har ca 35 000 anställda och är världens tredje största tillverkare av halvledare! Halvledare används i de flesta elektroniska apparater som tillverkas, så som datorer, telefoner, solceller osv.

Bolagets delar ut lite drygt 50 % av vinst så väl som fritt kassaflöde och har en skuld som skulle klara av en ränta på över 20 % innan dess utdelning skulle vara i fara. Utdelningarna har utvecklats enligt följande:

Slutsats:

Exchange Income och Decisive Dividend faller tyvärr bort direkt. Kanske kan dessa bolag passa i portföljen i framtiden men tyvärr inte i dagsläget.

Main Street Capital Corporation är alldeles för komplicerat för mig och jag gissar på att jag aldrig kommer köpa några aktier i bolaget.

3M skulle mycket väl kunna passa i portföljen, jag tycker dock fortfarande att värderingen inte är "billig" även om aktien kommit ned mycket sista tiden. Tyvärr inget klockrent köp i dagsläget och jag avser därför fortsatt avvakta.

Texas Instrument är ett bolag som verkligen ser attraktivt ut, jag skulle gissa på att detta är en klockren investering på lite längre sikt. Man växer så det knakar och värderas ändå bara till P/E 22 och har en attraktiv direktavkastning på 3 % med en mycket lockande utdelningstillväxt. Vi får se vad framtiden har att erbjuda, kanske börjar jag köpa på mig lite aktier i Texas Instrument.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar