torsdag 18 mars 2021

Kort genomgång av portföljens 39 innehav - Del 1/4

 Det har varit en händelserik tid både på börsen och i min portfölj och jag har utvecklat min syn på börsen och investeringar väldigt mycket och ändrat fokus från 100 % utdelningsjakt till ca 80 % tillväxt och 20 % utdelning.

Jag tänkte i en serie blogginlägg gå igenom portföljen bolag för bolag och förklara och motivera varför bolaget förtjänar en plats i min portfölj. Jag har delat in samtliga av mina innehav i fyra portföljer, och kommer presentera dem i den grupperingen här också. I detta inlägg presenterar jag min "BAS-portfölj".

BAS - portföljen, för bolag som utgör själva stommen i portföljen och där jag är långsiktig och ser mig själv som en "trogen" delägare i bolaget. Denna portfölj utgör 37 % av den totala portföljen.

Aspire Global

Ett bolag verksamt inom betting, där deras B2B-verksamhet lockar mig. En kroniskt låg värdering pga skattestrul mm (engångshändelser) och ESG, även om viss uppvärdering skett sista tiden. B2B växer kraftigt och jag tror de kommer få stor lönsamhet här framöver. En låg skuld medför möjlighet till stor utdelning/återköp/förvärv. Jag ser också bolaget som en möjlig uppköpskandidat, även om inte det är själva caset för mig. Utgör idag 6,59 % av totala portföljen.

Bahnhof

En stabil internetleverantör som inte bara är snabb, pålitlig och värnar om integritet, de är dessutom en prispressare i Sverige. En stabil och hög tillväxt (i alla fall tvåsiffrig) anser jag vara underskattad av marknaden. De växer både mot privatpersoner och företag/föreningar som internetleverantör men kommer snart öppna upp mer inom beräkningskluster mm. Expansion utomlands, möjlig ny verksamhet inom mobiltelefoni (inte läst något i närtid, men vill minnas att bolaget skrev något om detta i en kvartalsrapport för +5 år sedan) och ett listbyte är möjliga "triggers" (eller optioner om man så vill). Jon Karlung är en stark huvudägare på gott och på ont (mest på gott anser jag). Bolaget skrev i bokslutet för 2020 att man avser byta från Spotlight till Nasdaq vilket lär medföra att många fonder köper in sig och trycker upp värderingen. Utgör idag 4,95 % av totala portföljen.

Christian Berner Tech Trade

Jag betraktar bolaget som en supertråkig och urtrist förvärvare av stabila och förnuftiga bolag, inom exempelvis bullerdämpning. Börsvärdet är lågt, 600 MSEK, handlas på Small Cap. Är lite av en oupptäckt pärla, bara namnet avskräcker de flesta. Utdelning finns, 2,3 %. Martin Lorenzon (medgrundare av Spotify, lyssna gärna på hans sommarprat!), och beskriver bolaget som fokuserat på megatrender och som intressant och att man är en långsiktig ägare. Detta är ett bolag jag behåller! Utgör idag 0,63 % av totala portföljen.

Ferronordic

Återförsäljare av Volvos entreprenadmaskiner i Ryssland, det avskräcker väl de flesta investerare? Utöver entreprenadmaskinerna säljer man eftermarknadsprodukter till lastbilar samt att man precis nu håller på att slå sig in och etablera sig i Tyskland. Risken i Ryssland ser jag som förhållandevis låg, skulle staten lägga sig i eller försöka konfiskera bolaget/tillgångarna slutar Ferronordic så klart att exportera till Ryssland, så några direkta tillgångar att ta finns ej. Dessutom behövs maskinerna för uppbyggnaden av landets infrastruktur. En risk finns så klart, där Ryssland kanske vi straffa Svenska bolag (Volvo) i ett politiskt "krig" (och istället subventionera inköp från någon "allierad", typ Kina). Inträdet i Tyskland sänker risken betydligt på lång sikt. P/E 14, direktavkastning 3,5 %, omsättning och vinst växer stabilt. Utgör idag 1,45 % av totala portföljen.

Industrivärden

Investmentbolag, växer stabilt och tråkigt. Överpresterar sannolikt börsen på lång sikt. En sund diversifiering i portföljen. Utgör idag 3,64 % av totala portföljen.

Investor

Investmentbolag, växer stabilt och tråkigt. Överpresterar sannolikt börsen på lång sikt. En sund diversifiering i portföljen. Utgör idag 4,32 % av totala portföljen.

Kindred

Betting, låg värdering pga ESG? En global aktör som växer kraftigt, digitalt och internationellt. Värderas alldeles för lågt, delar ut fint och genomför återköp. Inträdet i USA ser jag som sannolikt att lyckas och kommer säkerligen bidra till en fantastisk tillväxt framöver. Utgör idag 9,00 % av totala portföljen.

Kopparbergs

Ett av portföljens äldsta innehav, jag har aldrig sålt en enda aktie. Lågt värderat pga noterat på Nordic Growth Market och pga usel kommunikation från bolag/VD. Historiskt strul pga Storbritannien/Brexit, fortfarande stor valutapåverkan. Bolaget är dock innovativt och utvecklar nya lönsammare produkter. En potentiell tillväxtraket, låg risk pga stabil verksamhet, möjlig framtida uppköpskandidat när Peter Bronsman tröttnar på bolaget? Utgör idag 3,99 %  av totala portföljen.

Latour

Investmentbolag, växer stabilt, har en fantastisk historik. Högt värderat men väldigt skicklig ledning. Köper lokala kvalitetsbolag, hjälper dem att expandera globalt. Överpresterar sannolikt börsen på lång sikt. En sund diversifiering i portföljen. Utgör idag 1,39 % av totala portföljen.

Lundbergföretagen

Investmentbolag, växer stabilt och tråkigt. Överpresterar sannolikt börsen på lång sikt. En sund diversifiering i portföljen. Utgör idag 1,13 % av totala portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar