söndag 21 mars 2021

Kort genomgång av portföljens 39 innehav - Del 4/4

Det har varit en händelserik tid både på börsen och i min portfölj och jag har utvecklat min syn på börsen och investeringar väldigt mycket och ändrat fokus från 100 % utdelningsjakt till ca 80 % tillväxt och 20 % utdelning.

Jag tänkte i en serie blogginlägg gå igenom portföljen bolag för bolag och förklara och motivera varför bolaget förtjänar en plats i min portfölj. Jag har delat in samtliga av mina innehav i fyra portföljer, och kommer presentera dem i den grupperingen här också. I detta inlägg presenterar jag min "utländska innehavs-portfölj".

Utländska innehavs - portföljen, för bolag som inte är noterade i Sverige, detta är den enda portföljen som jag har i en kapitalförsäkring. Innehaven i denna portfölj blir som en blandning av långa innehav och tillväxtcase. Denna portfölj utgör 26 % av den totala portföljen.

Abcellera Biologics

Jag skrev en kortare analys av bolaget här om dagen. Jag ser en otrolig potential för tillväxt i nära framtid för bolaget, kommande 10 år borde denna nisch växa sig oerhört stor. Jag har köpt aktier och vill vara med på bolagets resa! Jag har inte för avsikt att köpa fler aktier i bolaget, risken är för stor, jag är nöjd med nuvarande portföljvikt. Utgör idag 0,85 % av totala portföljen.

Alphabet

Vad ska man säga, Google och Youtube är två fantastiska verktyg som jag inte skulle klara mig utan, utan jag tror många upplever samma sak. Lägg där till alla mertjänster som mail, maps mm. Dessutom en uppsjö av olika projekt som kan bli hur stora och lönsamma som helst (självkörning mm). Youtube är absolut underskattat, det håller på att växa fram som en kraftfull konkurrent till vanlig TV och många privatpersoner har bättre kvalitet än många traditionella TV-produktioner inom exempelvis matlagning, renovering, styling etc. Alphabet har dessutom inte ens börjat tjäna pengar på produkter som Maps eller Android, vilket skulle kunna trycka upp vinsten rejält framöver. Jag har inga planer på att öka i närtid. Utgör idag 7,35 % av totala portföljen.

Facebook

Ojojoj vilken underskattad aktie detta är. Visst, alla vuxna svenskar hatar att ha ett Facebook-konto och tycker det är hur löjligt som helst, och den politiska risken är så klart hög. MEN! Bolaget har trots allt 2,8 miljarder månatligt aktiva användare, vilket motsvarar hälften av jordens befolkning (rensat för Kina där ju bolagets plattformar är förbjudna). Och tänk på att många är för unga eller gamla för att ha facebook, vilket gör att den absoluta majoriteten av alla "medelålders" och ungdomar är aktiva användare. De treplattformarna som bolaget har är Facebook, Whatsapp och Instagram. Det som gör mig så positiv till framtida vinster är att bolaget ännu inte börjat tjäna pengar på Whatsapp och att det exempelvis är helt gratis för företag att ha ett konto/"hemsida" på facebook (många företag har idag ingen hemsida, utan nöjer sig med en facebooksida med öppettider, kontaktuppgifter, bilder, menyer osv). De senaste 3 åren har intäkterna per användare i USA och Kanada dubblats! Dessutom jobbar 20 % av personalstyrkan på FB med VR/AR vilket borde resultera i produkter/tjänster som tar marknadsandel och genererar kassaflöden framöver. Mark Zuckerberg har lyckats med det mesta hittills och jag tror han kommer leverera och överträffa förväntningarna även framöver. Jag kan tänka mig att fortsätta utöka mitt innehav i bolaget. Utgör idag 3,94 % av totala portföljen.

Inmode

Ett Israeliskt bolag noterat i USA jag köpte in till portföljen precis nu senaste veckan, efter att ha lyssnat på den utmärkt intervju med Jan Dinkelspiel i Sparpodden. Bolaget utvecklar och säljer maskiner/utrustning till skönhetsindustrin där deras USP är att de använder sig av teknik baserad på radiofrekvens som medför att ingrepp i hud/vävnad kan göras med minimala ärr som följd (man gör ett litet hål i huden och sticker in en lång sticka och "strålar" samtidigt från utsidan. Bolaget utför inga ingrepp själva utan tillverkar och säljer utrustningen, omsättning och vinst växer årligen med mellan 50 - 100 %. Skönhetsindustrin har jag gärna en exponering mot, i dessa tider av digital närvaro med bilder/filmer via onlinemöten, Tik-Tok, Instagram och allt vad det är lär denna bransch växa länge och lönsamt. Jag kan tänka mig att dubbla min position i bolaget. Utgör idag 0,26 % av totala portföljen.

Match Group

Dating online, något jag tror kommer växa och dessutom utvecklas kraftigt framöver. Allt handlar om nätverkseffekten, alla använder den tjänst som redan har många användare, och Match.com, Tinder m.fl är störst. Jag behåller mina aktier och låter bolaget fortsätta växa. Utgör idag 2,49 % av totala portföljen.

Neonode

Jag lät mig ryckas med efter att ha lyssnat på podden Fill-or-Kill. Bolaget pysslar med "touchless touch", alltså moduler som kan användas i olika automater/paneler där man kan göra sina val via en touchdisplay men utan att behöva vidröra något. Bolaget har många år på nacken och har väl i princip uteslutande gynnats av pandemin. Tänk er att produkten kan hamna i hissar, flygplatser, restauranger mm runt om i världen. Det pågår dessutom en stämning mot Samsung och Apple gällande någon form av patent för telefondisplayer vilket är en option på lite extra cash (man vill mjölka de båda bolagen på pengar...). Neonode driver inte processen själva utan det är en juristfirma som står för samtliga kostnader och får en viss % (50 % tror jag) av "vinsten" som betalning. Jag kommer inte köpa några fler aktier i bolaget. Utgör idag 0,82 % av totala portföljen.

Netflix

Ojoj, nu snackar vi dominans. Alla har Netflix, eller så kommer man skaffa netflix. Den stora användarbasen gör det så klart attraktivt för skådespelare, regissörer m.fl att göra jobb åt Netflix vilket lockar ännu fler tittare till plattformen. 2 vuxna personer i Sverige betalar tillsammans 2660 kr för SVT/SR årligen, och ett premiumabonnemang hos Netflix kostar 1900 kr per år, i min värld är i alla fall Netflix mycket mer prisvärt i detta fall. Netflix skulle kunna dubbla priserna globalt rakt av utan att tappa många abonnenter (vilket många också villigt erkänner). Jag är mycket positiv till att köpa fler aktier i bolaget. Utgör idag 3,25 % av totala portföljen.

Novo Nordisk

Det danska läkemedelsbolaget som är den globala ledaren inom välfärdssjukdomarna diabetes och nu även fetma. (Jag syftar på diabetes typ-2). Antalet patienter förväntas öka globalt och nu börjar antalet patienter öka rejält även i länder som Kina och Indien som fått försämrade kostvanor. Bara i Indien finns idag 40 miljoner diabetiker, en siffra som kommande 9 år förväntas öka till 70 miljoner. Diabetes är en hemsk sjukdom som jag absolut inte önskar att någon ska få, men världen ser ut som den gör och jag är glad att Novo Nordisk finns och utvecklar läkemedel och jag själv exponerar mig mot denna negativa "megatrend" med lite aktier i bolaget. Jag är ganska nöjd med storleken på min position i bolaget idag. Utgör idag 1,92 % av totala portföljen.

Spotify

Börsresan är minst sagt turbulent för detta bolag. Men jag är så imponerad av vad Martin Lorentzon och Daniel Ek åstadkommit och vad det fortsätter att göra i bolaget. De är genier och jag tror att de kommer fortsätta vända upp och ner på musikbranschen (och även poddar & ljudböcker). Övergången från skivbolagen och den fysiska distributionen och problemen med fildelning till den lagliga streamingen tror jag bara har hunnit börja, spolar vi fram ytterligare 10 år tror jag att artisterna kommer ha svårt att förstå hur omodern dagens verksamhet och hur många mellanhänder det finns. Många artister har försökt lämna plattformen men alla återkommer förr eller senare när de inser att alla alternativ till Spotify är sämre. Man ska så klart inte underskatta konkurrensen från Apple, Amazon m.fl men jag tror att Spotify är allt för omtyckt bland sina användare och hunnit växa sig förbi den kritiska massa som krävs för att vara en stabil och etablerad aktör. Jag är ganska nöjd med storleken på mitt innehav idag. Utgör idag 2,22 % av totala portföljen.

Store Capital

Fastigheter i USA, kan det bli mer osexigt? Bolaget har i alla fall en fantastisk ledning, de växer så de knakar och Warren Buffett har en rejäl position i bolaget. Jag tror att vinsten kommer växa kraft under många år framöver, och här är det verkligen bara att luta sig bakåt och låta bolaget göra sitt. Jag gillar dessutom att ha ett utdelande bolag i KF så att det finns pengar när skatten löpande dras under året. Jag är ganska nöjd med storleken på mitt innehav idag. Utgör idag 2,66 % av totala portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar