tisdag 16 mars 2021

Kortare bolagsanalys Cellink

 Jag har köpt aktier i Cellink för motsvarande 0,4 % av portföljen. En relativt liten och i dagsläget obetydlig del av portföljen, men tanken är att bolaget ska fortsätta växa och i takt med att tiden går ska bolaget få växa på egen hand och till slut utgöra en större del av portföljen.

Cellink är verksamma inom biotech, de tillhandahåller "biobläck" till 3D-skrivare plus att de utvecklat en egen 3D-bioskrivare. Detta betyder att de själva och deras kunder kan printa mänsklig vävnad. Användningsområdena i dag är allt från mänsklig hud till forskningsbolag och hudvårdsbolag/kosmetikabolag som vill testa produkter på hud, utskrift av brosk för att opereras in i patienter och framställande av cancer som kan användas i forskningssyften för nya typer av behandling, medicinering mm.

Bolaget grundades 2016 och omsättningsökningen per aktie har varit enligt följande de senaste 4 åren:

2017: 469 %

2018: 182 %

2019: 108 %

2020: 161 %

Läser man igenom de händelser som skett i bolaget senaste 5 kvartalen ser man att det händer väldigt mycket. Det nyemissioner, aktiesplittar, bolagsförvärv, nya produktlansering, nya avtal och samarbeten, nya försäljningsrekord, patent mm.

Jag förväntar mig därför en mycket volatil framtid både i bolaget och i aktien. Men själva caset är att bolaget säljer otroligt bra, det finns hela tiden ett kassaflöde in till bolaget som stadigt ökar. Jag är beredd att äga mina aktier ett tag, bli utspädd i framtida nyemissioner, se kursen sjunka i takt med att fler blankare kommer in i bolaget mm. Men jag tror att bolaget har en fantastisk produkt och affärsidé, och att efterfrågan bara kommer öka framöver. Så om jag är beredd att hålla i mina aktier ser jag sannolikheten som väldigt god att kursen står väldigt mycket högre vid någon tidpunkt i framtiden än vad den gör idag.

Bolagsvärdet är idag ca 23 miljarder SEK, och aktien handlas till P/S 36. Om vi tänker oss att investerare över tid är beredda att betala ca P/S 25 för bolaget och försäljningen fortsätter växa med 100 % per år (se historiken högre upp i detta inlägg) och gör en prognos 5 år i tiden så kommer aktien då att kosta 9056 kr, i förhållande till dagens 411 kr, en uppgång med 2 100 %.

Nu är ju det en ganska aggressiv beräkning, men låt säga att bolaget kommande 5 år klarar av att växa med 100%, 80%, 60%, 50% och slutligen 40%, och värderas till P/S 10. Då kommer aktiekursen vara 1370 kr, en uppgång med 233 % från idag.

Min poäng är inte att göra någon detaljerad prognos för aktien eller bolaget, utan vill bara påvisa utfallet av extremt hastig tillväxt. Att ett bolag klarar av att växa omsättningen med mer än 100 % per år innebär en otrolig tillväxt efter bara några år.

Till detta finns det så klart risker, produkten kan visa sig innebära komplikationer, konkurrenter kan komma med bättre lösningar osv, därav min blygsamma position på 0,4 % av portföljen. Om någon kvartalsrapport eller 2 kan jag tänka mig att öka upp mot 1 % av portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar