måndag 9 maj 2016

Årsstämma Industrivärden

Idag passade jag på att besöka Industrivärdens årsstämma för att få möjligheten att lyssna på bolagets nya VD.

Till skillnad från när jag läste deras senaste delårsrapport för Q1 var jag inte riktigt lika imponerad av årsstämman. Även på dagens stämma pratades det flitigt om sänkt utdelning och sänkt skuldsättning vilket jag verkligen tycker är en bra idé. Men när det talades om bolaget och dess innehav och om framtiden så var VDn inte alls positiv, mycket vaga beskrivningar och uttryck så som "skulle jag vilja påstå" när hon talade om innehavens potential.

Jag tror att VD Helena Stjernholms anförande spelades in för att sedan läggas upp på hemsidan, jag har dock inte lyckats hitta detta klipp ännu, men för den som är intresserad ska det gå att se henne i efterhand.

När det kom kritiska frågor om innehaven Ericsson och SSAB tycker jag inte att vare sig VD Helena Stjernholm eller styrelseordförande Fredrik Lundberg kunde ge några bra eller betryggande svar.

Slutsatsen är väl att vissa av innehaven (framför allt de båda ovan nämnda) står inför problem som inte är helt lätta att lösa. Orsaken till att några konkreta svar inte kunde ges är svår att sia om, men jag misstänker ändå att Fredrik Lundberg har en strategi klar, men han är väl inte känd för att genomföra förändringar på en kvart.

Jag litar på bolaget även i fortsättningen och kan absolut tänka mig ett öka mitt innehav i bolaget. Det faktum att Industrivärden faktiskt valde att minska sin utdelning för att på så sätt kunna minska skuldsättningen ser jag som positivt och ett tecken på att förändring sker. Förändringen i detta fall tror jag endast är positiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar