fredag 6 maj 2016

Nytt köp i H&M

Trots att jag ett flertal gånger aviserat att jag nu inte längre avser köpa fler aktier i H&M på ett tag då bolaget utgör för stor del i portföljen har jag detta till trots köpt fler aktier i H&M idag.

Vad jag i min senaste månadsrapport skrev var:

Nästa månad kommer jag inte att köpa aktier i H&M, Investor eller Realty Income om inget extraordinärt inträffar i dessa aktiekurser.


Nu har något "extraordinärt" inträffat i H&Ms aktiekurs. Visserligen handlas nu aktien utan rätt till utdelning men har gått ner 12 % sedan 20 april vilket jag kan tycka är lite väl mycket. Relativt mina tidigare inköpskurser i bolaget känns aktien helt plötsligt billig och jag köpte därför 8 nya aktier i bolaget till kursen 266,3 kr. Detta medför att jag än så länge totalt köper aktier för 8 000 kr istället för 6 000 kr denna månad. Totalt avsätter jag 10 000 kr från lönen varje månad att köpa aktier för, så om börsen fortsätter ner så finns det absolut möjlighet att jag köper aktier för ytterligare 2 000 kr utöver den summa som jag initialt aviserat.

Man får inte glömma att betrakta börsen i det långa perspektivet och dagens "låga" kurser kan inom en inte allt för avlägsen framtid att betraktas som vansinnigt dyra.

Jag känner mig dock trygg i detta genomförda aktieköp, bolaget är stabilt och har goda finanser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar