tisdag 31 maj 2016

Månadsrapport maj 2016

Ojoj vilken händelserik månad detta har varit. Jag har mottagit rekordmånga och rekordstora utdelningar nu i maj.

Följande aktiviteter har ägt rum i portföljen:
  • Jag har mottagit 553 kr netto i utdelning från Sampo.
  • Jag har mottagit 68 kr netto i utdelning från Deere & Co.
  • Jag har mottagit 692 kr netto i utdelning från H&M.
  • Jag har mottagit 128 kr netto i utdelning från Latour.
  • Jag har mottagit 360 kr netto i utdelning från Industrivärden.
  • Jag har mottagit 650 kr netto i utdelning från Investor.
  • Jag har mottagit 9 r netto i utdelning från P&G.
  • Jag har mottagit 8 kr netto i utdelning från Colgate-Palmolive.
  • Jag har mottagit 49 kr netto i utdelning från Realty Income.
  • Jag har mottagit 23 kr netto i utdelning från Nibe.
  • Jag har mottagit 227 kr netto i utdelning från Kopparbergs.
  • Jag har köpt 16 aktier i Alfa Laval (totalt 2 005 kr)
  • Jag har köpt 11 aktier i H&M (totalt 2 904 kr)
  • Jag har köpt 11 aktier i Atlas Copco (totalt 2 016 kr)
  • Jag har köpt 7 aktier i Nibe Industrier före split (totalt 1 994 kr)
  • Jag har köpt 5 aktier i Fenix Outdoor International (totalt 2 130 kr)
  • Totalt Courtage: 27 kronor (0,24 % av köpsumman)
Totalt avsattes denna månad 8 000 kr till aktieköp + de erhållna utdelningarna på 2540 kr vilket medför en total summa på 10 540 kr. Av dessa har jag investerat 11 049 kr i aktier... Det blev alltså köp för lite extra mycket pengar denna månad, svårt att motstå när kurserna går ner.

Jag har tagit in totalt 4 nya bolag i portföljen vilket känns jättebra (än så länge, de är ju cykliska...). Atlas Copco har jag haft exponering mot sedan tidigare via mitt innehav i Investor men nu äger jag också aktier direkt i bolaget. Dessa nya bolag medför att jag kan sänka den stora procentuella exponeringen mot mina stora Svenska bolag så som H&M och Investor samtidigt som jag kan öka andelen Svenska bolag i portföljen. Problemet var ju bara att H&M blev påtagligt billigt vilket ledde till att jag köpte aktier där också...

De genomförda köpen har lett till en ökad årlig utdelning på 293 kr.

Min portfölj kan sammanfattas med bilderna nedan. Nytt för denna månadsrapport är inlägget där jag jämför utdelningarna för varje månad i år med förra året. Inte för att det är viktigt hur stor utdelning jag får varje månad, utan mer för att jag tycker att det är väldigt roligt att använda Excel och försöka visualisera min portfölj och mina utdelning på tydliga sätt. Att jag gör detta leder också till att jag håller motiveringen uppe för att fortsätta spara och investera vilket är väldigt viktigt.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar