måndag 2 maj 2016

Avanzas Superlån

Avanza har nu inkluderat fler bolag som kan utgöra säkerhet för superlånet, inte bara fler till antalet utan dessutom har fler marknader inkluderats. Detta medför att alla mina bolag utom John Deere, Kopparbergs och Realty Income utgör säkerhet till detta lån.

Min aktuella låneränta via Superlånet blir 1,96 %.

Jag har ännu inte hanterat belåning av portföljen, och har inte funderat så mycket kring huruvida jag är beredd att belåna min portfölj och i sådana fall vilka regler jag skulle sätta upp för mig själv.

Belåning av portföljen är så klart en attraktiv möjlighet som kan öka avkastningen påtagligt.

I och med att jag i dagsläget har egna likvider som jag ska köpa aktier för, en summa som uppgår till ca 120 000 kr (nästan lite mycket som jag har i aktieinnehav) är det över huvud taget inte aktuellt i dagsläget att belåna portföljen.

Mitt nuvarande aktieinnehav medger möjligheten att låna 34 000 kronor från Avanza via Superlånet.

Värt att ha i åtanke är att Lundaluppen var kraftigt negativ till belåning av sina aktier, och jag värderar Lundaluppens synpunkter mycket högt.

I dagsläget kommer jag alltså inte att låna några pengar. Om börsen kraschar kraftigt och jag köper aktier för alla mina likvider som jag har avsatta specifikt för detta ändamål får jag ta ställning till detta då. Något som däremot kan vara värt att beakta, är att jag bör ha tänkt igenom detta ordentligt i förväg för att på så sätt säkra att jag tar ett objektivt beslut och inte påverkas av psykologin kring en börsnedgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar