tisdag 2 januari 2018

Sammanfattning börsåret 2017

Vad har egentligen hänt i portföljen under det gångna året?

Bolag & Värde


I början av 2017 bestod portföljen av 24 bolag till ett värde av 246 000 kr. Sedan dess har portföljen utökats till 26 bolag, nu värda 356 000 kr. Totalt har tre bolag tillkommit och ett bolag sålts (Hafslund som köptes ut från börsen), portföljens storlek har under året ökats med 110 000 kr.

Nedan portföljens samlade utveckling sedan bloggens start 2015-01-01. Jag har sett både bättre och sämre prestationer bland investerare. Jag själv har haft en sagolik tur då jag köpt aktier i bolag så som Hafslund, Fenix outdoor och Kopparbergs strax innan dessa värderats upp påtagligt. Jag har också gjort misstag genom att köpa framför allt H&M och Clas Ohlson till för hög värdering. Valutautvecklingen har tidvis påverkar portföljen mycket men faktum är att dollarutvecklingen de senaste 3 åren endast har ökat med 4 %, så över tid jämnas valutaeffekter ut.

Jag har inte visat någon liknande graf tidigare då historiken varit allt för kort, även 3 år är i kortaste laget och uppemot 5 - 10 år krävs för att få en mer rättvis jämförelse.

Å ena sidan vill jag inte jämföra mig med börsen då jag anser att jag gör "något eget" när jag bygger en utdelningsportfölj, samtidigt som jag måste bevaka huruvida en indexfond faktiskt är en bättre placering för mig. Än så länge tycker jag själv att jag får godkänt, kanske bör jag också fundera kring hur mycket sämre jag måste tillåta mig själv prestera jämfört med index innan jag säljer alla aktier och köper en fond istället? Tack och lov tycker jag mig inte se något behov av byte till fonder i dagsläget.


Aktieköp


Totalt har jag köpt aktier för 98 978 kr, något lägre än år 2016 då jag köpte för 112 220 kr. Av dessa 98 978 kr kommer 6900 kr från aktieförsäljningar, 9078 från aktieutdelningar och 83 000 kr från insättningar.

Totalt har jag betalat 325 kr i courtage, vilket motsvarar 0,328 % av det investerade kapitalet. Detta är något högre än tidigare år då courtaget endast utgjorde 0,276 % av det investerade kapitalet.

Omräknat till någon form av förvaltningsavgift baserat på att portföljen i snitt varit värd ca 301 000 kr motsvarar courtaget 0,1 %, ungefär som en riktigt billig fond!

I och med att aktierna och portföljen är ett av mina största intressen ser jag inte 325 kr i courtage som något direkt problem, summan är snarare väldigt låg. I år har jag dock har lite fler transaktioner än vad som kanske varit motiverat.

På tal om transaktioner, aktieköpen jag har gjort under året uppgår till 60 stycken, något lägre än 78 stycken under året 2016.

Utdelningar

Totalt har jag erhållit 9 688 kr i utdelning under året, en ökning med 104 % från föregående år.

Utdelningarna har erhållits från bolagen enligt följande (föregående års summa inom parentes):
  • H&M 1 477 kr (692 kr)
  • Investor 946 kr (650 kr)
  • Realty Income 839 kr (716 kr)
  • Orkla 781 kr (0 kr)
  • Sampo 650 kr (731 kr)
  • Industrivärden 651 kr (360 kr)
  • Deere 346 kr (345 kr)
  • Clas Ohlson 319 kr (0 kr)
  • Kopparbergs 319 kr (233 kr)
  • J&J 310 kr (295 kr)
  • Skanska 289 kr (0 kr)
  • Unilever 242 kr (16 kr)
  • Latour 216 kr (128 kr)
  • Deageo 210 kr (0 kr)
  • P&G 210 kr (99 kr)
  • ABB 198 kr (188 kr)
  • Novo Nordisk 194 kr (0 kr)
  • PepsiCo 188 kr (135 kr)
  • McDonalds 180 kr (9 kr)
  • Alfa Laval 179 kr (0 kr)
  • Lundbergföretagen 168 kr (80 kr)
  • AtlasCopco 163 kr (76 kr)
  • Colgate 142 kr (52 kr)
  • Nibe 141 kr (23 kr)
  • Fenix Outdoor 128 kr (0 kr)
  • Wallenstam 128 kr (0 kr)
Årets utdelningar redovisas i bilden nedan, jag vill också vara tydlig med att jag redigerat bort de utdelningar från grafen som erhållits innan bloggens start 2015-01-01. Utvecklingen har absolut gått åt rätt håll vilket kanske inte kommer som en överraskning sett till de senaste årens utveckling på börsen. Det som ska bli intressant att se är hur nästa lågkonjunktur påverkar mina utdelningar, om det blir några sänkningar och hur återhämtningen i sådana fall kommer att se ut. Utvecklingen för år 2017 har varit mycket stark, jag trodde att en stark dollar spelat stor roll i detta men faktum är att USD mot SEK minskat med 10 % under år 2017.


Försäljningar


Under året har en enda försäljning genomförts, då samtliga aktier i Hafslund avyttrades med anledning av att bolaget blev utköpt från börsen.

Börstankar och bloggande


Jag har under året funderat allt mer kring värderingen på mina aktieinnehav men också på börsen som helhet. Problemet för mig är att jag är något av en "dysterkvist" just när det kommer till den fortsatta utvecklingen på börsen, för ekonomin i samhället, på bostadsmarknaden osv. Om jag tillät mig att agera på dessa känslor skulle jag aldrig ha köpt några aktier från första början, det är också med anledning av detta som bloggen fyller en stor funktion för mig personligen då jag har möjlighet att skriva ner mina tankar i ett publikt format och därmed känner jag mig "tvingad" att agera så som jag planerat i lugn och ro. Sedan bloggen startades har portföljomsättningen minskat drastiskt, spekulationerna har upphört och en stabil avkastning har infunnit sig.

Problemet nu är att mer etablerade och strukturerade investerare så som Lundaluppen säljer av eller minskar några av sina innehav med motiveringen att värderingen blivit allt för ansträngd, exempelvis Lundbergföretagen, Deere och Walmart. Jag tror att det ligger något i vad LL gör då många bolag har ett P/E-tal som är skrämmande högt.

Jag saknar dock helt förmågan att kunna flytta kapital från bolag med hög värdering till bolag med lägre värdering på ett sätt som medför att jag över tid överavkastar börsen. Risken är bara att jag säljer framgångsrika bolag och återinvesterar kapitalet i sämre bolag.

Slutsatsen är att jag tills vidare fortsätter att sprida riskerna mellan olika bolag och branscher, och försöker göra en analys kring bolagens förmåga att tjäna och i slutändan också dela ut pengar. Då kommer värderingen inte att vara ett problem för mig över tiden, regelbundna köp medför att jag köper så väl när bolagen är högt värderade som lågt värderade.

Sammanfattning


Jag är mycket nöjd med hur portföljen har utvecklats under året. Visst finns det frågetecken och farhågor kring kommande lågkonjunkturer och börsfall. Visst är jag sådan som person, men jag tror också att dessa tankar kommer mer naturligt i takt med att storleken på aktieportföljen växer, min portfölj närmar sig en nettoårslön i storlek och helt plötsligt påverkar börsens svängningar min ekonomi påtagligt. Jag är inte van vid detta och behöver hitta ett bra sätt att styra dessa känslor på, något som bloggen hittills varit ett bra verktyg för.

I och med detta så lägger jag börsåret 2017 bakom mig och ser fram emot 2018 med kommande upp- och nergångar på börsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar