onsdag 31 januari 2018

Sålt hela innehavet i H&M

Jag har absolut en långsiktig filosofi i mina investeringar, och har har hela tiden fram till nu känt mig trygg i de innehav som jag haft i min portfölj. Jag har inte gjort någon försäljning sedan jag sålde Ratos år 2015 (Hafslund gills inte då de blev utköpta).

Fram tills idag har jag känt mig helt trygg i mitt innehav i H&M, jag tycker att ledningen och huvudägarna visat tro på bolaget genom att stadigt köpa fler aktier i bolaget, man har (om än långsamt) investerat i online-verksamheten (och bedrivit denna verksamhet med lönsamhet). Bolaget har också tagit ledningen i branschen i hållbar produktion, förbättrade villkor för de anställda i låglöneländer osv osv.

Problemet är att VD länge har utlovat minskade kostnader vilket ska leda till bättre resultat. Dagens rapport blev droppen som fick bägaren att rinna över angående detta.

Marginalerna sjunker och vinsten sjunker (sett till helåret). Sett till Q4 rapporteras minskad omsättning, minskat resultat, minskad marginal, ökade prisnedsättningar, ökade kostnader, ökade varulager, fortsatt stora investeringar, svag försäljning i butiker och"obalans i sortimentsammansättningen". Det finns inga ljusglimtar någonstans i denna rapport, allt pekar åt fel håll. Visserligen fortfarande en frisk verksamhet i den bemärkelsen att man på helåret säljer kläder för 230 miljarder kronor vilket genererar en vinst på 16 miljarder, men utvecklingen går åt helt fel håll.

Det värsta av allt var nog hanteringen av årets utdelning. Istället för att ha den krisinsikt som jag kan tyckas krävs av en VD för ett bolag som H&M och våga säga rakt ut att man tvingas sänka utdelningen som en följd av lägre vinster (eller för den delen säga rakt ut att man väljer att låna till utdelningen några år då man känner sig trygg i ökande vinster om några år) väljer man att erbjuda aktieägarna nya aktier i bolaget som ett alternativ till utdelningen... Antingen får man en utdelning i form av pengar men till kostnaden av utspätt ägande eller så får man bibehållen andel i bolaget men står då utan utdelning. I mina ögon är detta fiffel och siffertrixande, inte alls den typ av bolag som jag önskar vara delägare i. Familjen Persson har dessutom kommunicerat att man avser ta emot nya aktier vilket medför att jag som aktieägare får mitt innehav utspätt om jag inte också väljer att ta emot nya aktier. Detta kan man betrakta dels som en inställd utdelning eller som en nyemission.

Jag har därför sällat mig till majoriteten av aktieanalytikerna och sätter sälj på H&M. Jag har sålt hela mitt innehav på 163 aktier och realiserar en nettoförlust i bolaget.

Det visade sig alltså att jag inte var hur långsiktig som helst, utan bara lagom långsiktig i bolaget. Hade det varit bättre att sälja tidigare? Hade det varit bättre att behålla aktierna? Hade det varit bättre att sälja halva innehavet? Jag har ändå känt mig trygg under hela innehavsperioden i bolaget, och jag känner mig även trygg så här efter försäljningen, jag anser själv att jag har agerat på precis rätt sätt. Andra kan säkert ha invändningar mot detta, men om jag skulle sälja ett aktieinnehav vid minsta tvekan skulle jag inte äga något bolag längre...

Med det sagt önskar jag H&M lycka till, jag hoppas verkligen att de får ordning på verksamheten och affärerna och vem vet, kanske jag dyker upp som delägare i framtiden igen.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med i allt du säger. Det som känns lite otryggt för mig är att man ber mig få fler aktier i bolaget i stället för utdelning, enligt mig låter det lite desperat. Har aldrig varit med om något sådant tidigare.

    Jag äger fortfarande H&M och sålde inte idag.

    Kronan till miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är ju ett lite unikt agerande för att vara Sverige. Det har historiskt varit vanligare utomlands.

      Hur trygg känner du dig i ditt eget innehav? Går du i säljtankar eller kommer du att behålla oavsett?

      Radera