onsdag 3 januari 2018

Uppföljning mål 2017

Uppföljning mål 2017

Nedan har jag försökt samla de olika mål som jag haft under året samt göra en uppföljning av hur bra jag har efterlevt mina mål.

Att bara köpa aktier i bolag där jag känner mig som en långsiktig ägare.

Visserligen ett subjektivt mål, men jag måste ändå medge att jag är mycket nöjd med min portföljsammansättning och har för avsikt att behålla alla dessa bolag inom överskådlig framtid. Den enda försäljning som skett i portföljen var inte frivillig då Hafslund såldes med anledning av att bolaget köptes ut från börsen.

Jag har under året av olika anledningar varit frånvarande längre perioder från börsen och har inte en enda gång undrat över hur börsen har gått, inte känt något behov av att "titta till" portföljen eller dylikt, detta ser jag som ett kvitto på att jag känner mig trygg i de aktuella bolagen.


Att bara köpa aktier i bolag som delar ut pengar.

Yes, inga avsteg eller undantag från detta.

Att bara köpa aktier i bolag som redovisar regelbunden vinst.

Yes, inga avsteg eller undantag här heller.

Att köpa aktier direkt i börsnoterade bolag (alltså inte köpa fonder)

Även detta mål har jag följt utan undantag.


Att avsätta 10 000 kronor till köp av aktier varje månad.

Nej, detta har jag inte lyckats med på långa vägar. Ganska tidigt under året valde hushållet att spendera pengar, och i väntan på att vi bygger upp lite kapital igen har avsättningen till aktier minskat kraftigt.


Att köpa aktier för minst 12000 kronor varje månad, oavsett vad som händer på börsen.

Nej, med anledning av misslyckandet ovan har vi inte haft råd eller möjlighet att köpa aktier för dessa belopp.


Att sträva efter att inget enskilt bolag ska utgöra mer än 10 % av portföljen.

I skrivande stund utgörs portföljens största innehav av Investor på 9,7 % och H&M på 7,8 %. Nu har jag ju inte behövt arbeta speciellt "aktivt" med att hålla H&M under 10 % då bolaget inte presterat speciellt väl på börsen under 2017.


Att återinvestera 100 % av alla erhållna utdelningar.

Yepp, detta har inte varit svårt, samtliga utdelningar har återinvesterats utan undantag.

Jag satte inget mål för hur stora utdelningar jag som minst ska erhålla under 2017, i och med att mitt långsiktiga mål är att köpa aktier i bolag med hållbar och långsiktig utdelning och inte att köpa för en kortsiktigt hög utdelning.


Aktieköp

Jag anger i min målsättning att jag ska sätta över 10 000 kr till Avanza varje månad men köpa aktier för minst 12 000 kr varje månad. Detta kommer sig av att jag har en kassa på 109 000 kr som jag tidigare velat spara som en buffert inför eventuella börsfall. I takt med att min ekonomi i övrigt stabiliserats (jag är fortfarande ung och bygger upp min soliditet) har behovet av min kassa minskat. Dessutom utgör kassan en allt mindre andel av portföljen i takt med att denna växer och därmed minskat också kassan i betydelse. Jag kommer att köpa aktier för kassan för 4 000 kr åt gången, varannan månad (vilket medför att jag i snitt köper aktier för 12 000 kr i månaden). Detta medför att jag kommer att bränna av hela kassan på 4,5 år. Nästa år finner jag det sannolikt att jag ökar avbränningstakten om något börsfall ännu inte inträffat.

Uppföljning: Ökade utgifter i hushållet gjorde att jag fick prioritera om. Utgifterna har varit av "engångskaraktär" och drabbade därför avsättningarna till aktier under året 2017 påtagligt negativt. Från och med maj sänktes avsättningarna till aktieköp från 10 000 kr till 5 000 kr för att senare under året upphöra helt varpå jag istället började bränna av den kassa jag sedan tidigare byggt upp. Kassan har därför minskat från 109 000 vid årets början till 85 000 kr.


Valutafördelning

Jag kommer inte att sätta upp någon specifik valutafördelning där en enskild valuta får en begränsning i absoluta tal. Jag ska dock se till att ha fokus på att den svenska valutan dominerar i portföljen, detta av den enkla anledning att jag betalar skatt i svenska kronor och därmed är beroende av utdelningen som slutligen erhålls i svenska kronor. Jag känner mig mycket nöjd med valutafördelningen idag och ser ingen anledning till att genomföra några radikala förändringar.

Uppföljning: Jag motiverade mitt fokus på svenska innehav med att jag betalar skatt i Sverige, jag glömde dock skriva att jag också bor och har 100 % av mina viktiga och betydelsefulla utgifter i SEK (boende, mat, osv). Valutaspridningen i portföljen fungerar dock som en hedge och säkerhet för mig. Om Sverige går väldigt bra kommer SEK att öka (i teorin i alla fall) vilket missgynnar mina utländska innehav men säkrar min anställning då jag i detta fall garanterat kommer ha mycket att göra på jobbet, sannolikt får en lönehöjning per år osv, osv. Skulle däremot Sverige gå dåligt kommer SEK att minska (i teorin i alla fall) och min anställning kanske inte känns lika trygg, då kommer däremot mina utländska innehav att öka i värde och dess utdelningar att bli större efter växling till SEK.

Jag har inte frångått min strategi, SEK är otvivelaktigt min största valuta i portföljen. (Dessutom är det mer komplicerat än så då många av innehaven är multinationella och har sin huvudsakliga försäljning utanför Sverige, så ta mitt resonemang ovan med en liten nypa salt).

Självförsörjandegrad

Förra året satte jag inte upp några tuffa mål kring självförsörjandegraden då jag visste att jag hade ett år framför mig med stigande kostnader. Jag överträffade dock målet för 2016 med råge genom en liten slutspurt och är idag till 1,84 % självförsörjande. I år avser jag vara lite tuffare och sätter därför upp som mål att jag i slutet av 2017 ska vara självförsörjande till 3,84 % vilket motsvarar att utdelningarna täcker 14 dagars kostnader, en ökning med lite mer än 100 % jämfört med i år. Jag kommer dock se ökade utdelningar och sänkta kostnader vilket tillsammans ger dubbel effekt på självförsörjandegraden.

Uppföljning: Ajajaj, de sänkta kostnaderna uteblev, och investeringstakten sänktes påtagligt under året, och jag måste därför tyvärr konstatera att jag inte är i närheten av att uppfylla detta mål. Visserligen rusade självförsörjandegraden från 1,84 % upp till ca 2,65 %, för att därefter minska (trots fortsatta aktieköp) ner till ca 2,14 % där jag befinner mig nu. Visserligen en ökning med 16 % från föregående år men ändå inte en siffra jag är nöjd med. Utdelningarna för året ökade med över 100 %, och det borde även självförsörjandegraden ha gjort!

Portföljuppbyggnad

Jag har inga direkta mål kring portföljen, men kommer ta in några nya bolag under 2017. Kanske inte lika många som under 2016 då jag tog in hela 13 nya bolag under året.

Uppföljning: Ett bolag har fått lämna portföljen under året, nämligen Hafslund som blev utköpt från börsen, således en påtvingad försäljning.

Totalt har det blivit tre nykomlingar i portföljen, nämligen Clas Ohlson, Orkla och Wallenstam. Till antalet är nettoökningen 2 st bolag för året 2017. Inte så mycket att anmärka på, inget tydligt mål så det finns heller ingen tydlig uppföljning. Avsikten var dock att ta in några nya bolag i portföljen, dock påtagligt färre än under 2016 och det anser jag har jag har uppfyllt!

Sammanfattning


Efter denna genomgång anser jag att jag inte gjort några anmärkningsvärda övertramp eller felsteg i förvaltandet av min egen portfölj. Visserligen har jag frångått investeringstakten då jag köpt aktier för lägre summor än jag fört avsåg. Anledningen till detta är att aktieportföljen är sekundär och att det kommit viktigare saker som krävt kapital. Ingen anledning att göra någon uppföljning eller utredning kring.

Jag anser därmed att jag inte behöver revidera mitt tillvägagångssätt att förvalta portföljen då jag hållit mig inom de ramar som jag satt upp för portföljen. Jag kommer i ett separat inlägg (i morgon) att sätta upp ramarna och målen för börsåret 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar