torsdag 23 januari 2020

Förväntningar på utdelningshöjningar under 2020

Så, rapportsäsongen är igång och därmed kommer beskeden kring bolagens utdelningar att presenteras de kommande veckorna. Utdelningarna är en väsentlig del av mitt investerande och ett riktigt kvitto på att bolagen tjänar riktiga pengar. Detta år blir utdelningarna viktigare än någonsin för mig då jag pga kommande villaköp inte sätter av något nytt kapital till aktier utan är beroende av utdelningar för att kunna köpa fler aktier.

Investor har redan presenterat sin höjning som också var ganska väntad (de har höjt med 1 kr per år i minst 10 års tid nu).

I övrigt ser mina förväntningar ut enligt följande:

  • Aspire Global: Eventuell sänkning av utdelningen eller helt inställd utdelning pga förlikning med skatteverket (i Israel) och engångsinbetalning av skatt.
  • Bahnhof: Här förväntar jag mig en höjning, minst från 0,55 kr till 0,6 kr.
  • Duni: Oförändrad.
  • Evolution Gaming: Jag förväntar mig en höjning, men samtidigt växer bolaget så det knakar så jag skulle heller inte bli förvånad om man håller oförändrad för att kunna finansiera sin tillväxt. En höjning från 2,49 till 3,5 kr vore dock nice (en höjning med 40%!).
  • Husqvarna: Oförändrad.
  • Industrivärden: Höjning från 5,75 till 6 kr.
  • Kindred: En halvering, från 5,9 till 3 kr.
  • Kopparbergs: En mindre höjning, från 6,1 till 6,3 kr (3 %)
  • Latour: Höjning från 2,5 till 2,75 kr (10%)
  • Lundbergföretagen: Höjning från 3,2 till 3,4 kr (6%)
  • Skanska: Skanska är lite klurigt, då bolaget sänkte sin utdelning förra året. Jag kan dock tänka mig att man antingen gör en höjning från 6 till 7 kr eller att man behåller utdelningen på 6 kr och gör en extrautdelning på någon eller några kr per aktie. Bolaget har tjänat vansinnigt mycket pengar det senaste året, men frågan är om man vågar dela ut med anledning av vikande konjunktur, minskad orderingång osv? Jag tror och hoppas på att man som minst betalar ut 6 kr men skulle inte bli helt förvånad om man gör ytterligare en sänkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar