måndag 6 januari 2020

Sålt aktier för 75 000 kr (inför planerat villaköp)

Jag valde i december att sälja av delar av min portfölj för att kunna säkra upp en del kapital inför ett planerat villaköp. Inte för att pengarna ingick i den ursprungliga planen, utan för att vi kom fram till att vi i familjen vill öka flexibiliteten och vara redo för villaköp något tidigare än planerat om "rätt" villa skulle komma upp på Hemnet.

Därför har jag sålt av aktier för 75 000 kr och samtidigt "plundrat" kassan på Avanza på 25 000 kr. 100 000 kr i kontantinsats medför trots allt en köpkraft på nästan 700 000 kr.

Aktierna som såldes av helt och hållet från portföljen är dessa:

  • P&G (hög värdering, lite låg direktavkastning, jag hade redan hunnit minska mitt innehav i detta bolag sedan tidigare).
  • Unilever (hög värdering, lite låg direktavkastning, dessutom hade det hunnit komma en vinstvarning från bolaget).
  • Diageo (hög värdering och lite låg andel i portföljen).
  • Proact IT (jag köpte aktierna till för hög värdering, bolaget hann aldrig få en speciellt stor andel i portföljen).
  • Wallenstam (liten del i portföljen och dessutom ett fastighetsbolag som jag passade på att avyttra för att minska andelen fastigheter inför villaköp).
Dessutom sålde jag en liten del av mina aktier i Investor, då bolaget annars skulle utgöra en allt för stor andel i min portfölj.

Jag kan väl konstatera att det är tråkigt att se portföljen krympa, från 675 000 kr till 600 000 kr men beslutet har ändå varit helt rätt, fullt fokus ligger nu på att kunna genomföra ett köp av en villa inom 2 års tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar