onsdag 8 januari 2020

Sammanfattning börsåret 2019

Vad har egentligen hänt i portföljen under det gångna året?

Bolag & Värde


I början av 2019 bestod portföljen av 27 bolag till ett värde av 426 000 kr. Sedan dess har portföljen minskat till 23 bolag, nu värda 599 000 kr. Totalt har åtta bolag tillkommit, tolv bolag sålts och ett bolag som både hunnit tillkomma och säljas (Proact IT), portföljens storlek har under året ökats med 173 000 kr.

Portföljaktiviteten sticker ut å det grövsta, jag trodde verkligen inte att jag skulle ha sådan omsättning i portföljen under året. De 8 nya bolagen är: Altria, Aspire Global, Bahnhof, Duni, General Mills, Iron Mountain, Kindred och STORE Capital. De tolv bolag som sålts är: Diageo, P&G, Unilever, Wallenstam, Alfa Laval, Atlas Copco, Catena Media, Colgate, Deere, Epiroc, Fenix Outdoor och McDonalds.

Nedan portföljens samlade utveckling sedan bloggens start 2015-01-01. Jag har sett både bättre och sämre prestationer bland investerare. Jag själv har haft tursam timing när jag köpt vissa aktier men jag har också gjort misstag genom att köpa framför allt H&M, Catena Media, Aspire Global och Clas Ohlson till för hög värdering. Rörelser i valuta har så klart påverkat portföljen mycket i och med att SEK endast utgjort kring 55 % av den totala portföljen. Över riktigt lång tid brukar dock svängningarna i valutakurser utjämnas något.

Äntligen fyller min portfölj 5 år och därmed finns det lite riktig historik att jämföra mot index. Upp emot 10 år är ännu bättre men allt under 5 år känns för kort för att kunna få ut något vettigt av.

Å ena sidan vill jag inte jämföra mig med börsen då jag anser att jag gör "något eget" när jag bygger en utdelningsportfölj, samtidigt som jag måste bevaka huruvida en indexfond faktiskt är en bättre placering för mig. Än så länge tycker jag själv att jag får godkänt, kanske bör jag också fundera kring hur mycket sämre jag måste tillåta mig själv prestera jämfört med index innan jag säljer alla aktier och köper en fond istället? Tack och lov tycker jag mig inte se något behov av byte till fonder i dagsläget.



Om man istället endast ska se till det senaste året ser den grafen ut så här:



Slutsatsen är väl att min portfölj går långsammare så väl uppåt som nedåt, kort och gått en portfölj som går något lugnare än börsen. Stabil och trevlig (än så länge).

Aktieköp


Totalt har jag nettoköpt aktier för 43 962 kr, avsevärt lägre än år 2018 då jag köpte för 126 951 kr. Mina köp för 2019 uppgår till 242 827 kr och mina försäljningar till 198 855 kr. Totalt har jag i min handel omsatt 441 682 kr vilket utgör otroliga 74 % av värdet på min nuvarande portfölj. Jag eftersträvar en mycket lägre omsättning än så och är inte nöjd med detta utfall även om jag tycker att alla köp och sälj som gjorts varit motiverade.

Totalt har jag betalat 1 195 kr i courtage, vilket motsvarar 0,27 % av omsatt kapital eller 0,23 % av det genomsnittliga värdet på portföljen.

För 2018 var courtaget 513 kr, 0,13 % av genomsnittligt förvaltat kapital.
För 2017 var courtaget 325 kr,

I och med att aktierna och portföljen är ett av mina största intressen ser jag inte 1 195 kr i courtage som något direkt problem. I år har jag dock har lite fler transaktioner än vad som kanske varit motiverat med tanke på omfördelningar etc.

Aktieköpen för år 2019 uppgår till 39 st.

För tidigare år uppgick antalet köp till:
2018: 31 st.
2017: 60 st.
2016: 78 st.

Utdelningar

Totalt har jag erhållit 16 690 kr i utdelning under året, en ökning med 38,3 % från föregående år.

Utdelningarna har erhållits från bolagen enligt följande (föregående års summa inom parentes):
  • Sampo 2 447 kr (912 kr, 650 kr)
  • Realty Income 1 660 kr (1 400 kr, 839 kr)
  • Investor 1 340 kr (1 144 kr, 946 kr)
  • Skanska 1 230 kr (1 551 kr, 289 kr)
  • Industrivärden 1 058 kr (682 kr, 651 kr)
  • Kindred 902 kr (0 kr)
  • Orkla 879 kr (558 kr, 781 kr)
  • Duni 638 kr (0 kr)
  • Husqvarna 578 kr (425 kr, 0 kr)
  • PepsiCo 562 kr (305 kr, 188 kr)
  • P&G 555 kr (428 kr, 210 kr)
  • Kopparbergs 537 kr (519 kr, 319 kr)
  • Bahnhof 479 kr (0 kr)
  • J&J 426 kr (340 kr, 310 kr)
  • Deere 364 kr (379 kr, 346 kr)
  • Novo Nordisk 351 kr (217 kr, 194 kr)
  • Unilever 342 kr (318 kr, 242 kr)
  • Latour 333 kr (243 kr, 216 kr)
  • Deageo 300 kr (274 kr, 210 kr)
  • Evolution Gaming 257 kr (0 kr)
  • McDonalds 230 kr (257 kr, 180 kr)
  • Nibe 209 kr (169 kr, 141 kr)
  • Lundbergföretagen 192 kr (180 kr, 168 kr)
  • Fenix Outdoor 192 kr (160 kr, 128 kr)
  • General Mills 173 kr (0 kr)
  • Wallenstam 167 kr (158 kr, 128 kr)
  • Colgate 146 kr (174 kr, 142 kr)
  • Proact IT 145 kr (0 kr)
Årets utdelningar redovisas i bilden nedan, jag vill också vara tydlig med att jag redigerat bort de utdelningar från grafen som erhållits innan bloggens start 2015-01-01. Utvecklingen har absolut gått åt rätt håll, jag fyller sakta men säkert på med fler aktier i utdelande bolag samtidigt som utdelningarna sakta men säkert höjs. Det som ska bli intressant att se är hur nästa lågkonjunktur påverkar mina utdelningar, om det blir några sänkningar och hur återhämtningen i sådana fall kommer att se ut. 2019 präglas av att jag sett över mina innehav och sålt av en del "utdelnings-case" där värderingen blivit för hög och direktavkastningen för låg (exempelvis McDonalds) och istället återinvesterat dessa pengar i bolag med lägre värdering och högre utdelning.



Försäljningar


Jag har gjort en rejäl utrensning i portföljen under året. Orsaken har ibland varit för hög värdering, att innehavet varit för litet eller i samband med att jag frigjorde kapital för villaköp.

Börstankar och bloggande

Konstigt nog tycker jag att börsen känns rimligt värderad just nu. Vissa bolag är så klart dyra men på samma sätt finns det bolag som jag nu upplever som billiga. Jag håller på och läser mig igenom boken "One up on Wall Street" och kan väl konstatera att den boken totalt omvänder mig från att vara pessimist till att vara optimist.

Bloggen fortsätter att fylla en stor funktion för mig. Om jag inte hade bloggat hade jag fört motsvarande anteckningar privat men jag upplever att jag tvingas tänka till en extra gång innan jag publicerar något på bloggen. Nackdelen med att göra sina tankar publika är väl att man kanske försvarar sin ställning/åsikt onödigt länge för att man inte vill verka som att man "vänder kappan efter vinden" för ofta. Jag tror dock att jag kommit till rätta med detta problem och upplever inte att jag har några större problem med att ändra åsikt om saker och ting i dagsläget.

Sammanfattning


Jag är mycket nöjd med hur portföljen har utvecklats under året. Visst finns det frågetecken och farhågor kring kommande lågkonjunkturer och börsfall. Visst är jag sådan som person, men jag tror också att dessa tankar kommer mer naturligt i takt med att storleken på aktieportföljen växer, min portfölj har passerat en nettoårslön i storlek och helt plötsligt påverkar börsens svängningar min ekonomi påtagligt. Jag är inte van vid detta och behöver hitta ett bra sätt att styra dessa känslor på, något som bloggen hittills varit ett bra verktyg för.

I och med detta så lägger jag börsåret 2019 bakom mig och ser fram emot 2020 med kommande upp- och nergångar på börsen.

4 kommentarer:

  1. Hej, lite synd att alla jämför sig med OMXS30 när ett rimligare alternativ till att hålla på med aktier själv vore att välja en en bred indexfond och då SEB Sverige Indexfond.Sedan 2015-2019 har denna givit en avkastning på 67,58 % och du skulle alltså haft bättre avkastning. Att jämföra sig med OMXS30 som konstant underperformar OMXSPI är lika dumt som att välja Avanza Zero bara för att den är gratis och SEB Sverige Indexfond kostar 0,27 %.
    Du är dock inte ensam om att göra detta och det är fler som lurar sig själva i önskan om att framstå som duktiga investerare.

    All lycka med investeringarna i 2020 och hoppas du slår SEB Sverige Indexfond då - men det är inte så lätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ditt påpekande är korrekt. Jag har brottats lite med vad som är ett relevant index för mig, med min spridning mellan länder och aktielistor osv.

      Att i efterhand specifikt välja en fond som man vet gått bättre ger dock heller inte en rättvis bild. I ärlighetens namn hittar jag inte ens hur jag jämför utvecklingen på samtliga av mina innehav med olika fonder på Avanzas hemsida. Jag får bara upp ett begränsat förval med olika index, valutor och råvaror.

      Att hitta enskilda fonder som presterat bättre än min egen portfölj de senaste 5 åren gör man med lätthet. Om hade hade varit tvungen att lägga in hela mitt kapital i en enda fond hade sannolikheten varit större att jag valt Spiltan Investmentbolag och den har under de senaste 5 åren gått upp 105 % vilket närmar sig dubbla min avkastning. Allt är lätt med facit i hand!

      Radera
  2. Måste vara skönt att nå 600k. Då börjar det se rätt så snyggt ut.
    Har du möjligen något att säga om Evolution Gaming? Jag skulle vilja ha ett sånt bolag i portföljen. Men med +180 procent senaste året så känns det lite för sent...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att det är för sent att köpa Evolution Gaming. Jag gillar generellt inte att göra beräkningar på antaganden om framtida vinster men P/E blir någon missvisande då "E" består av släpande 12 månaders vinster. Problemet med detta är att vinsten växer med över 50 % på årsbasis så P/E sjunker ganska snabbt om man använder nyare kvartalssiffror istället.

      Bolaget visar dock att man tillhandahåller precis vad marknaden vill ha, konkurrens saknas i dagsläget, omsättning och vinst växer så det knakar. Man säljer bara B2B vilket är precis vad jag önskar mig.

      Om jag hade vaknat idag och upptäckt att samtliga aktier i EVO var sålda i min portfölj så hade jag omgående köpt tillbaka dem när börsen öppnat.

      Huruvida man ska köpa Evo eller inte beror ju lite på hur ens portfölj ser ut i övrigt, vilka risker man tagit osv, men jag tycker bolaget har en given plats i min portfölj. Idag är P/E 43 vilket är historiskt högt men man ska tänka på att bolaget år 2015 handlades till P/E 40 vilket så här i efterhand ändå känns ganska rimligt med tanke på tillväxten.

      Radera